Karu paljastus joulualesta – tuotteita myydään jopa normaalia korkeammalla hinnalla

Keskimääräinen alennusprosentti on vain 1,5 prosenttia Hintaoppaan klikatuissa tuotteissa.
joulu shoppailu jouluale tavaratalo joulu shoppailu jouluale tavaratalo

Joulun jälkeiset alennusmyynnit alkavat heti joulupäivänä 25. joulukuuta niin verkkokaupoissa kuin kivijalkamyymälöissä. Ostoksille suuntaavan kannattaa kuitenkin suhtautua alennuksiin tarkkuudella.

Hintavertailupalvelu Hintaopas selvitti, kuinka paljon joulun jälkeen tuotteiden hinnat putoavat joulun jälkeen. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä kannattaa olla tarkkana, jotta löytää aidosti hyvät tarjoukset.

Hintaoppaan mukaan viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti Hintaoppaan 363 355 klikatussa tuotteessa jäi vain 1,5 prosenttiin. 22 prosenttia tuotteista oli alennuksessa, mutta 13 prosenttia tuotteista myytiin normaalia kalliimmalla hinnalla. Alennusmyyntien avauspäivä 25. joulukuuta oli Hintaoppaassa alekauden kiireisin, mutta datasta selviää, että hinnat olivat halvimmillaan 27. joulukuuta.

”Vaatimaton keskimääräinen alennusprosentti voi osaltaan selittää sitä, miksi joulun jälkeisten alennusmyyntien suosio jää vielä kauas esimerkiksi Black Fridayn suosiosta. Palvelussamme joulualen avauspäivä 25. joulukuuta oli viime vuonna viisi kertaa Black Fridayta pienempi”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.

Eri tuotekategorioista suurin keskimääräinen alennusprosentti oli juoksukengissä, joissa alennukset olivat keskimäärin neljä prosenttia. Juoksukenkä-kategoriassa hinta laski 39 prosentilla ja hinta nousi yhdeksällä prosentilla tuotteista.

Myös matkapuhelimista saattoi löytää hyviä tarjouksia, sillä 37 prosenttia kategorian tuotteista oli alennuksessa ja 16 prosenttia myytiin normaalia kalliimmalla. Keskimääräinen alennusprosentti oli 3,6.

Tuotekategorioiden hintakehitys joulun jälkeisissä alennusmyynneissä 2018 verrattuna normaaliin päivään kaksi viikkoa ennen alennusmyyntejä. Lähde: Hintaopas.fi.

Vuoden 2019 suosituin tuote hintavertailupalvelussa oli Nintendo Switch -pelikonsoli. Toiseksi eniten suomalaiset etsivät Applen iPhone 8 64Gb -puhelinta ja kolmanneksi eniten kuluttajia kiinnosti Sony PlayStation 4 Pro -konsoli.

”Kuluneen vuoden suosituimpien tuotteiden kymmenen kärki täyttyi kokonaan elektroniikasta ja jopa puolet suosituimmista tuotteista oli puhelimia. Vuoden haetuimpia brändejä olivat Samsung, Apple ja Sony”, Matinvesi-Bassett toteaa.

Neljännelle sijalle top 10 -listauksessa pääsi iPhone 7 -malli ja paikat kahdeksan, yhdeksän ja kymmenen menivät erilaisille Samsung Galaxy -puhelimille. Lisäksi kuluttajia kiinnostivat Bosen QuietComfort 35 II -vastamelukuulokkeet, Applen AirPods-nappikuulokkeet sekä Sonyn WH-1000XM3 -kuulokkeet.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Neste pörssiyhtiö

Analyytikko: Nesteen tulosennusteet ylös, osakkeen arvostuskertoimet houkuttelevat

Seuraava artikkeli

Näin maailman 5 nuorinta miljardööriä viettävät aikaansa