Talouden trendit

Hallitus haluaa vahvistaa biokaasun käyttöä liikenteessä

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama työryhmä julkaisi tiistaina kansallisen biokaasuohjelman, joka vahvistaa biokaasun roolia erityisesti liikenteen päästöjen vähentämisessä.

Biokaasuohjelma listaa useita merkittäviä toimenpiteitä, joiden toteuttaminen nykyisen hallituskauden aikana parantaisi biokaasun kilpailukykyä jatkossa. Biokaasuohjelmaa oli koostamassa laaja joukko eri ministeriöitä ja asiantuntijoita. Gasum oli mukana työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa työryhmässä asiantuntijajäsenenä.

Biokaasuohjelman toimeenpanosuunnitelmassa biokaasun rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä nähdään merkittävänä.

Suunnitelman mukaan biokaasun jakeluverkostoa tulee kasvattaa ja vuodelle 2030 asetettua tavoitetta 50 000 kaasuajoneuvosta tulee tarkastella ylöspäin. Suunnitelmassa todetaan hallitusohjelman mukaisesti, että kestävästi tuotettu biokaasu sisällytetään biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen piiriin. Tätä ennen tullaan kuitenkin tekemään selvityksiä jakeluvelvoitteen mahdollisesti mukanaan tuomista verovaikutuksista. 

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan biokaasun tuotanto ja käyttö edistävät liikenteen päästöjen vähenemistä sekä maatalouden ravinnekierron tehostumista.

Biokaasun tuotannon sivutuotteena syntyvästä mädätteestä voidaan tuottaa lannoitevalmisteita ja kierrätysravinnetuotteita. Suunnitelmassa ehdotetaankin, että biokaasun ympärille kehitetään pilotti- ja tutkimushankkeita sekä kannustetaan maatila- ja maaseutuyrityksiä tuottamaan ja käyttämään biokaasua sekä jalostamaan prosessissa syntyneitä ravinnejakeita. 

Hallitusohjelman mukaan suunnitelmassa mainitaan myös, että käyttöön otetaan ravinnekiertoon perustuva biokaasun tuotantotuki lannalle ja muille maatalousmassoille. Biokaasuinvestointien lisäksi tuetaan myös uusia lannankäsittelytekniikoita sekä pyritään sujuvoittamaan biokaasulaitosten sääntelyä kuten esimerkiksi luvitusta ja energian myyntiä.

”On ollut hienoa olla mukana suunnittelemassa kansallista biokaasuohjelmaa yhdessä ministeriöiden ja asiantuntijoiden kanssa. Uusiutuvan biokaasun arvo on tunnistettu ja saimme yhdessä luotua suunnitelman, joka kattaa biokaasun tuotannon, jakelun ja lopputuotannossa syntyvät kierrätysravinteet ja -lannoitteet”, kertoo Gasumin kehitysjohtaja Matti Oksanen.

Oksasen mukaan on tärkeää, että käytännön toteutukseen varataan riittävästi resursseja ja varmistetaan eri hallinnonalojen välinen koordinointi. Hänen mukaansa eri toimialojen integroitumisella mahdollistamme tehokkaan päästöjen vähentämisen ja varmistamme biokaasun kilpailukyvyn tuleville vuosille.

Biokaasuohjelmaa on ollut koostamassa laaja joukko ministeriöitä: TEM, MMM, LVM, YM ja VM. Tämän lisäksi työryhmässä on ollut asiantuntijoina Gasum, Bioenergia ry, Energiateollisuus ry, Envitecpolis Oy, Luonnon-varakeskus, MTK ry, SEO, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry (SBB), Suomen Kaasuyhdistys ry ja Suomen ympäristökeskus.

Biokaasuauto tarkoittaa autoa, jossa on biokaasun käyttömahdollisuus. Biokaasuautot ovat metaaniautoja (MGV), joten ne voivat käyttää myös mitä tahansa muuta uusiutuvaa metaanilajia sekä myös fossiilisia metaanilajeja.

Biokaasuautoissa on yleensä bifuel-teknologia eli niissä on kaksi polttoainejärjestelmää: kaikissa polttoaineet ovat paineistettu metaani (CMG) sekä bensiini. Se tarkoittaa, että kaikki esitellyt mallit voivat Suomessa tankata biokaasuasemilla (CBG), maakaasuasemilla ja muuta fossiilista metaania myyvillä asemilla (CNG) sekä bensiiniasemilla. Moottorina kaikissa malleissa on otto-moottori.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös