Telia ylitti huhti-kesäkuussa tulosodotukset niukasti.
Teleoperaattorin liikevaihto kasvoi yhdeksän miljoonaa euroa 461 miljoonaan euroon toisella vuosineljänneksellä pääasiassa Polystar-yritysoston, laitemyynnin ja Viron liiketoiminnan kasvun myötä.
Mobiilipalvelujen liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla 204 miljoonassa eurossa. Mobiilipalvelujen liikevaihdon pitkään jatkunut kasvu keskeytyi, kun roaming-liikevaihto laski merkittävästi koronapandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi.
Elisan tuloskunto pysyi hyvänä, sillä vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi huhti-kesäkuussa neljä miljoonaa euroa 101 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli niukasti analyytikoiden konsensusennustetta parempi, kun analyytikot odottivat 99 miljoonan euron vertailukelpoista liikevoittoa.
Osakekohtainen tulos parani toisella vuosineljänneksellä kuusi prosenttia viime vuodesta 0,49 euroon.
Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kertoo, että yhtiö jatkoi vakaata kehitystä koronaolosuhteissa. Haasteitakin kuitenkin on ollut.
”Haasteelliset olosuhteet jatkuivat COVID-19-pandemian myötä. Mukautumiskykymme ja innovatiiviset työskentelytapamme varmistivat vakaan taloudellisen kehityksen. Tarjosimme edelleenkin nopeita yhteyksiä ja uusia palveluja etätyöhön ja viihteeseen”, Mattila toteaa.
Mattilan mukaan Elisa vahvisti entisestään asemaamme 5G-verkossa: yhtiöllä on markkinoiden laajin 5G-laitteiden valikoima, ja 5G-verkko kattaa yli 30 kaupunkia ja yli miljoona ihmistä.
Toisella vuosineljänneksellä Elisan suoratoistopalvelujen videosisällön kysyntä kasvoi. Elisa toi Pohjoismaiden ensimmäisenä televiestintäyhtiönä Amazon Prime Video -palvelun markkinoille Elisa Viihteen kautta, Mattila kertoo.
Elisan arvioin mukaan nykyinen koronavirustilanne tulee hidastamaan talouskasvua ja aiheuttaa epävarmuutta makrotalouden kehitykseen. Talouden voimakkaalla hidastumisella voi olla siten vaikutusta Elisaan. Lisäksi kilpailu Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu kireänä.
Elisa pitää tulosohjeistuksensa vuodelle 2020 pysyy ennallaan.
Yhtiö arvioi liikevaihdon olevan vuoden 2019 tasolla tai hieman korkeampi. Matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin edellisenä vuonna. Käyttöomaisuusinvestointien odotetaan olevan enintään 12 prosenttia liikevaihdosta.
Elisa aikoo jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa.
Teleyhtiön pitkän ajan kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.