Kasvuosakkeet

Kempower vaatii megakasvun – Lataushype hiipunut Amerikassa

Ulkomaiset sijoittajat ehtivät jo ottaa ruhtinaalliset pikavoitot sähköautojen latausyhtiö Kempowerista, joka hankki joulukuun annissa noin 34 000 uutta omistajaa. 

Kempowerin osakekurssi on pompannut yli sata prosenttia 5 ,74 euron antihinnasta. 

Pörssikonkari Hannu Angervuo arvioi, että antihinnan laatijat ovat ilmeisesti käyttäneet osviittanaan Kempowerin amerikkalaisia kilpailijoita, jotka ovat listautuneet vuoden parin sisällä New Yorkin pörssiin. 

”Kempowerin kilpailijoiden osakkeet ovat kuitenkin puolittuneet New Yorkin pörssissä, mistä voi nostaa esiin kysymyksen myös Kempowerin osakekurssin tulevasta tasosta.”      

Yhtiön osakkeen nykyisen hinnan voi Angervuon mukaan luokitella ”kalliiksi”. Yhtiö aikoo saavuttaa taloudelliset tavoitteensa eli noin 200 miljoonan euron liikevaihdon vasta 4-6 vuoden aikana.

”Korkean yli 11 euron osakekurssin ja yhtiön 680 miljoonan pörssiarvo vaatinevat kasvutason, joka laskelmani mukaan ylittää hallituksen pitkän aikavälin ohjeistuksen”, Angervuo toteaa.

Kempower kertalaakista korkealle pörssiarvossa

Kempowerin osakkeiden ulkomaisten myyjät ovat ehkä ottaneet ”vinkkejä” New Yorkin pörssin sähköautojen latauslaitteiden pörssiyhtiöiden kurssipudotuksesta.

Sijoittajat ovat rapakon takana ottaneet hieman etäisyyttä lataushypeen. 

”Yksi kysymysmerkki on se, että miten Kempower pystyy kilpailemaan muun muassa amerikkalaisten verrokkiensa kanssa”, Angervuo toteaa.

Pörssiarvoista voi lukea, että sijoittajat ovat kertalaakista hinnoitelleet Kempowerin osakkeen arvon lähes samalle tasolle verrattuna amerikkalaisiin latausyhtiöihin, kuten Voltaan. Markkina-arviot ovat nostaneet Voltan yhdeksi latauslaitteiden menestyjäksi.

Volta saavuttaa ennusteensa mukaan noin 30 miljoonan euron liikevaihdon vuodelle 2021. Volta ilmoitti joulukuussa, että yhtiö lähtee myymään latauslaitteitaan muun muassa Saksaan, Itävaltaan, Sveitsiin ja Ranskaan.

Yhtiön pörssiarvo on liikkunut noin miljardin euron tasossa. Kempowerin lähes 680 miljoonan euron pörssiarvon nousu kulkee siten lähes samassa linjassa Voltan kanssa.

Voltan kurssi pudonnut yli 60 prosentin verran

Voltan osakekurssi on kuitenkin pudonnut vajaan vuoden takaisesta huipusta eli 18,3 dollarista nykyiselle 6,8 dollarin tasolle. Pudotusta huippukurssista on kertynyt 62 prosenttia.

Kempowerin pörssiarvoa voi rinnastaa toiseen verrokkiin eli EVgoniin, jonka pörssiarvo on noin 640 miljoonaa dollaria eli 565 miljoonaa euroa, mikä jää alle Kempowerin.

EVgonin osakkeen huippukurssi eli 19,6 dollaria tuli noin vuosi sitten. Nyt osakkeella kauppa kulkee 9,3 dollarin hintaan. Laskua vuoden takaisesta huippukurssista on tullut noin puolet.

EVgo ennustaa vuodelle 2021 noin 20 miljoonaan euron liikevaihtoa.

Kolmas verrokki eli ChargePoint Holding meni pörssiin noin 12 dollarin eli noin kymmenen euron osakekurssilla. Osakkeen hinta on yli puolittunut noin 46 dollarin huipusta 18 dollarin tasolle.

ChargePoint ennustaa liikevaihdokseen noin 200 miljoonaa euroa kuluvalle vuodelle. Kempower tavoittelee siten samaa liikevaihtoa noin neljän tai kuuden vuoden aikajaksolla.  

Pörssiarvoltaan noin 5,7 miljardin euron ChargePoint teki kolmannella kvartaalilla 62 miljoonaan euron tappiot noin 43 miljoonan euron liikevaihdolla. 

Yhtiön pikalatausten laitemyynti otti kuitenkin yli sata prosenttia plussaa kolmannella kvartaalilla.   

Amerikkalaisyhtiöiden osakekohtaiset tulokset ovat jääneet miinuksella, mikä painaa osakekursseja. Tappioita kertyy ehkä eniten siitä syystä, että kaikki käynnistävät tuotantoaan.

Kempowerin noin 25,8 miljoonan euron syyskuun lopun tilauskertymää voi Angervuon mukaan pitää positiivisena.

Kempowerin p/e-luku on huippukorkea

Kempowerin osakkeen arvo tulee esiin yhtiön p/e-luvusta, joka on 42,5.

Angervuon mukaan 680 miljoonan euron pörssiarvolla yhtiön p/e nousee noin 124 prosenttia korkeammaksi verrattuna Helsingin pörssin päälistan yhtiöiden p/e- luvun 19 keskiarvoon, joka tulee vuoden 2021 ennusteesta. 

Kempower pystyy siten maksamaan tuloksellaan pörssiarvonsa takaisin noin 42,5 vuodessa, mikäli taloudelliset tavoitteet pitävät kutinsa eli 4-6 vuoden periodilla. Yhtiö ennustaa 4-6 vuoden ajanjaksolla liikevaihdoksen noin 200 miljoonaa euroa, josta liikevoittoa tulee noin kymmenen prosenttia eli 20 miljoonaa euroa. 

Rahoituskulut ja tuotot voi Angervuon mukaan laskea erittäin pieniksi syystä, että yhtiö keräsi nettona annissa 80 miljoonaa euroa noin kuuden miljoonan euron kuluilla.” 

Angervuo arvioi edelleen, että jos tulos ennen veroja olisi 20 miljoonaa euroa ja verojen jälkeen nettotulokseksi verojen jälkeen jäisi 16 miljoonaa euroa. 

Kempin suvulle eli Kemppi Groupille, joka omistaa lähes kolmeneljäsosaa eli noin 70 prosenttia Kempowerista, tuli runsas 300 miljoonaa euroa heti annin jälkeisestä noin 475 miljoonan euron pörssiarvosta. 

Kemppi Groupin oma pääoma eli osakepääoma ja kertyneet voittovarat olivat ennen antia 1,6 miljoonaa euroa. Omistuksen arvo on siten 300-kertaistunut annin jälkeen. 

Liikevaihdot jäävät suuresti pörssiarvoista

Kempowerin ja New Yorkin pörssin latauslaiteyhtiöitä sijoittajille voi avata pörssi- eli markkina-arvon ja liikevaihdon keskinäisellä vertailulla.

Yhtiön noin annin jälkeinen 470 miljoonan euron pörssiarvo nousee vuoden 2021 taloudellisen ennusteen mukaan on 17,3 kertaa suuremmaksi verrattuna noin 26 miljoonan euron liikevaihtoon.

ChargePoint Holdingin noin 5,7 miljardin euron markkina-arvo on 27 kertaa vuositason liikevaihto ja pörssiarvoltaan noin miljardin euron Voltan 37 kertaa liikevaihto. EVgon noin 640 miljoonan dollarin pörssiarvo on puolestaan 25 kertaa liikevaihto.

Kempower aikoo hankkia myyntiä myös Yhdysvalloista, jossa tulee latauslaitteissa vuositasolla jakoon jopa miljardeja euroja jakoon eri valmistajille, kuten Euroopassakin. Nyt yhtiön myynnistä menee noin 90 prosenttia Pohjoismaihin.

Myös suuret yhtiöt kärkkyvät aina öljy-yhtiöitä myöten sähköautojen latauslaitteiden apajia, jotka saattavat nousta jopa sadan miljardin euron tasolle kymmenen aikajaksolla.  

Suurista voi poimia muun muassa itse Teslan, Schneiderin, Eatonin, BP:n, Shellin, kiinalaisen BYD:in, Webasto Groupin, Boschin, Siemensin ja ABB:n. Myös suomalainen Ensto lukeutuu latauslaitteiden pioneereihin. 

1 kommentti

1 kommentti

  1. EV-autoilija

    2.1.2022 at 16:10

    Tuossa analyysissä on nyt vain se hämminki, että Eurooppa on Yhdysvaltoja edellä ajoneuvojen sähköistämisessä sekä teknisesti että verkoston laajentamisessa.
    Vaikka USA:ssa on rahaa, se ei takaa sitä, että nuo pystyisivät tyhjästä polkaisemaan kehittyneitä tuotteita tuosta vain lyhyellä aikavälillä.
    Mikä on jäänyt monelta huomaamatta, on Kempowerin sopimus Gilbarcon kanssa.
    Ja se perustuu puolestaan siihen, että Kempower tekee markkinoiden parhaat laitteet, tekniikan, IoT:n ja designin kannalta.
    Gilbarco on maailman suurin polttoainepumppujen valmistaja. Ja kun tulevaisuudessa rakennetaan huoltoasemia, siellä saattavat olla Gilbarcon fossiilipumput ja Kempowerin laturit.
    Ja sitä myöten vain taivas rajana.
    Parhaimmillaan Kempower voi olla Suomen seuraava Kone.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös