Musti Group on kasvanut useita vuosia kannattavasti. Sama linja näyttää jatkuvan.
Musti ratsastaa vahvalla lemmikkieläintrendin aallonharjalla. Lemmikkieläinten määrä kasvaa ja lemmikkeihin panostetaan rahallisesti yhä enemmän.
Pet Parenting -ilmiö eli ”lemmikkivanhemmuus” tarkoittaa ihmisten taipumusta kohdella lemmikkejään perheenjäseninä. Tämä trendi on kasvattanut korkealaatuisten premium-ruokien sekä monipuolisemman tuote- ja palveluvalikoiman kysyntää.
Lisäksi Musti panostaa vahvasti kanta-asiakkuuteen. Syventääkseen asiakkaidensa sitoutumista, yhtiö kehittää parhaillaan Pohjoismaiden lemmikkivanhemmille ekosysteemimallia, jonka tavoitteena on kasvattaa entisestään Mustin osuutta nykyisten kanta-asiakkaiden kokonaiskulutuksesta ja lisätä kanta-asiakkaiden määrää tukemalla ”Mustilla on kaikki, mitä tarvitset” -ajattelumallia lemmikkien koko elinkaaren ajan.
Nämä kaikki tukevat yhtiön kasvua. Yhtiön liikevaihto on kasvanut tasaisesti. Kun vuonna 2019 liikevaihto oli 247 miljoonaa euroa, ylsi liikevaihto viime vuonna jo 391 miljoonaan euroon. Samalla ajanjaksolla myös liikevoitto on kasvanut vahvasti, 12,5 miljoonasta eurosta 30,9 miljoonaan euroon.
Koronaviruspandemia vaikutti myönteisesti lemmikkieläinmarkkinoihin vuosina 2020 ja 2021, mikä johtui Musti Groupin mukaan pääasiassa koiran- ja kissanpentujen lisääntyneestä hankkimisesta ja jossain määrin suuremmasta kulutuksesta harkinnanvaraisiin tuotteisiin, kuten lemmikkitarvikkeisiin.
Pentujen määrät alkoivat normalisoitua näistä huipputasoista vuoden 2022 aikana, mutta olivat edelleen
pitkän aikavälin keskiarvojen yläpuolella. Pandemia-ajan johdosta lemmikkien määrä Pohjoismaissa kasvoi, mikä kasvattaa markkinoiden kokoa myös tulevina vuosina, sillä pandemian vaikutusten odotetaan olevan pitkäaikaisia.
Mustin kasvu onkin jatkunut tänäkin vuonna.
Tammi-kesäkuussa liikevaihto nousi 9,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta ja toisella vuosineljänneksellä kasvu oli 8,2 prosenttia vertailukaudesta. Yhtiön liikevoitto nousi huhti-kesäkuussa 9,9 miljoonaan euroon edellisvuoden 6,7 miljoonasta eurosta.
Analyytikoiden konsensusodotus toisen kvartaalin liikevoitolle oli 8,5 miljoonaa euroa, joten tuloskehitys ylitti odotukset.
Yhtiön toimitusjohtaja David Rönnberg kertoo, että ruoka ja kulutustuotteet, jotka muodostavat yli 70 prosenttia yhtiön myynnistä, toimivat edelleen myynnin vahvana tukijalkana koko vuosineljänneksen ajan.
”Lemmikkivanhemmat eivät tingi lemmikkiensä tarpeista vaihtamalla edullisempiin tuotteisiin, ja voitamme asiakkaaksemme edelleen suuren määrän uusia pentuasiakkaita hakemaan neuvoja ja tukea uudelle perheenjäsenelleen, kasvattaen samalla Mustin kanta-asiakasohjelman jäsenmäärää”, Rönnberg toteaa.
Yhtiön Eskilstunan keskusvarasto on saavuttamassa sille asetetut tehokkuustavoitteet, mikä parantaa merkittävästi koko hankintaketjun tehokkuutta.
Musti Group kertoi huhtikuussa hankkineensa täyteen omistukseensa Liedossa sijaitsevan Premium Pet Food Suomi Oy:n. Rönnbergin mukaan yrityskauppa mahdollistaa sen, että oman tehtaan myötä yhtiö pystyy vahvistamaan sitoutumistaan vastuullisesti tuotettujen tuotteiden tarjoamiseen. Lisäksi tehtaan sijainti on optimaalinen raaka-aineiden tarjonnan suhteen ja raaka-aineet tulevat pääosin paikallisilta tuottajilta.
”Olemme innoissamme kaupan meille tarjoamista mahdollisuuksista: pystymme vastaamaan paikallisesti ja vastuullisesti tuotettujen tuotteiden kasvavaan kysyntään ja parantamaan kannattavuuttamme siirtämällä omien merkkiemme tuotantoa omaan tehtaaseemme. Tämä tukee strategiaamme erinomaisesti”, toimitusjohtaja kertoo.
Rönnbergin mukaan tuloksellinen operatiivinen suoriutuminen näkyy tehokkaampana nettokäyttöpääoman hallintana, varastojen vähenemisenä ja erittäin vahvana liiketoiminnan kassavirtana.
