Fodelian Tahkola näkee ison markkinamurroksen – analyysi
Fodelia palasi kertaheitolla kannattavuustavoitteeseensa, kun heinä-syyskuun liikevoitto saavutti strategisen tavoitetason. Myös liikevaihdon kasvu jatkui.
Fodelian isoin liiketoimintayksikkö Feelia valmistaa aterioita Pyhännän ja Kokkolan tehtaillaan. 80 prosenttia raaka-aineista on kotimaista. Kuva: Fodelia Oyj
Fodelian isoin liiketoimintayksikkö Feelia valmistaa valmisaterioita Pyhännän ja Kokkolan tehtaillaan. 80 prosenttia raaka-aineista on kotimaista. Kuva: Fodelia Oyj
Elintarvikeyhtiö Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola kertoi keskiviikon 1.11.2023 tulosjulkistuksessa, että tämä oli ensimmäinen normaalissa toimintaympäristössä tehty kvartaali listautumisen jälkeen. Yhtiö listautui vuoden 2019 lopulla ja seuraavana vuonna alkoi koronapandemia.
Toinen iso haaste oli raaka-aineiden ja materiaalien poikkeukselliset kustannusnousut vuonna 2022. Tällä hetkellä johto näkee Feelian kannattavuuskehityksen ennakoitavampana kuin parin viime vuoden aikana. Feelia on konsernin isoin liiketoimintayksikkö. Se palvelee laajasti julkisia ja yksityisiä toimijoita hoiva-, koulu- ja päiväkorisektoreilla.
Nyt on palattu normaaliin liiketoimintaympäristöön, jossa on mahdollista tehdä hyvää liiketoimintaa. Erityisesti Feelia-konseptin kilpailuedut pääsevät hyötykäyttöön. – Mikko Tahkola
Tahkolan mukaan tämä tarkoittaa ”perinteistä sopimusyhteiskuntaa”, jossa tavarantoimittajien hinnankorotukset tulevat voimaan aikaisintaan kolmen kuukauden viiveellä. Myös Feelia on saanut vietyä hinnankorotuksia omiin tuotehintoihinsa. Kustannusinflaatio on jatkunut tänä vuonna, mutta huomattavasti viime vuotta lievempänä.
Konsernin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 12 prosenttia ja liikevoittomarginaali ylsi pitkän aikavälin tavoitehaarukkaan ollen 8,1 prosenttia. Feelian ulkoisen liikevaihdon kasvu oli 15 prosenttia. Kuva: Fodelia, liiketoimintakatsaus 1.11.2023
Kannattava kasvu Feeliasta, Marjavasusta ja sipseistä
Fodelian tuloksesta on nähtävissä, että kannattava kasvu tulee kolmesta lähteestä. Feelian ulkoinen liikevaihto kasvoi 15 prosenttia ja on johdon kommenttien perusteella oikeansuuntaisempi estimaatti vastaisesta kasvusta kuin raportoitu kahdeksan prosenttia. Ero lukujen välillä johtuu siitä, että Feelian sisäinen myynti Fodelia Retailille laski heikon kuluttajaverkkokaupan vuoksi.
Fodelian elokuussa 2022 tekemä Marjavasu-yrityskauppa vaikuttaa erittäin onnistuneelta. Mehu- ja sosevalmistaja Marjavasu palvelee foodservice-sektoria, kuten Feelia. Taulukossa yllä Muiden yksiköiden kasvu ja tulosparannus juontuvat pitkälti juuri Marjavasusta.
Tahkola on erittäin tyytyväinen Feeliaan ja Marjavasuun, jotka hänen mukaansa suorittavat todella hyvin.
Fodelia-konserniin noin vuoden ajan kuuluneen Marjavasun liiketoiminta on kehittynyt todella hyvin. Liikevaihto on kasvanut ja kannattavuus on erittäin hyvällä tasolla. Kuopion mehutehtaalle investoidaan uusi pakkauskone, joka mahdollistaa uudenlaisten, myös pienempien, pussipakkausten valmistamisen foodservice-asiakkaille. – Fodelia, osavuosikatsaus 1.11.2023
Fodelia Retailin snacks-liiketoiminta kasvoi tammi-syyskuussa jopa 26 prosenttia. Kasvu oli vahvaa myös kolmoskvartaalilla. Real Snacksin Pyhännän tehdas teki syyskuussa liikevaihtoennätyksen ja saavutti katsauskaudella tärkeän BRCGS-laatusertifikaatin.
Yhtiö toimittaa sipsejä paitsi omalla Oikia-brändillään myös private labelina keskeisille kauppaketjuille Suomessa ja pienemmässä mitassa myös vientiin. Tahkolan mukaan perunalastulinja pyörii 2-3 vuorossa ja yhtiöllä on tarvittaessa suunnitelmia kapasiteetin kasvattamiseksi.
Fodelian talousjohtaja Kati Kokkonen ja toimitusjohtaja Mikko Tahkola esittelivät tulosta webcast-lähetyksessä 1.11.2023, kuva elokuulta. Kuva: Henri Elo
Talousjohtaja Kati Kokkonen kertoo tyytyväisenä, että on aika pitkä aika siitä, kun yhtiö on edellisen kerran saavuttanut pitkän aikavälin kannattavuustavoitteen. Kehitys on jatkumoa aiempaan kvartaalikehitykseen.
Vaikka liikevaihdon kasvu oli vähän maltillisempi, olemme erityisen tyytyväisiä kannattavuuskehitykseen. – Kati Kokkonen
Kokkonen muistuttaa määrätietoisista toimista kannattavuuden parantamiseksi. Liiketoimintojen sisällä on tehty toimenpiteitä esimerkiksi tuotannon ja logistiikan tehostamiseksi ja asiakkaiden kanssa on käyty sopimusneuvotteluja.
Tammi-syyskuun kasvu oli edelleen hyvin vahvaa 20 prosentin tasoa. Siitä osa tulee hinnankorotuksista. Fodelian omavaraisuusaste on vahva 51 prosenttia (Q3/22: 42 %). Samoin nettovelkaantumisaste on hyvätasoinen 46 prosenttia oltuaan vuosi sitten 86 prosenttia. Parantumista selittää kiinteistön myynti ja takaisinvuokraus viime vuoden lopulla.
Kolmosvartaali oli erittäin hyvä myös annualisoidulla pääoman tuotolla mitattuna. Oman pääoman tuotto ja sijoitetun pääoman tuotto olivat noin 20 prosentin tasolla.
Kokkonen kertoo, että yhtiö on jatkanut investointeja mutta aiempaa maltillisemmin.
Feelian pakkauskoot sopivat sekä foodservice-asiakkaille että kuluttajille. Kuva: Fodelia Oyj
Markkinamurros avaa mahdollisuuksia
Mikko Tahkola muistutti tiedotustilaisuudessa pitkästä kehityksestä, jossa Feelia on siirtynyt entistä enemmän koulujen ja ravintola-asiakkaiden palvelemisesta hoiva-, sote- ja päiväkotisektoreille. Kouluruokailu on yhtiölle edelleen tärkeä markkina, mutta lounasravintoloiden suhteellinen osuus on pienentynyt.
Päivittäistavarakauppa ry:n tilaston mukaan foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski syyskuussa 1,6 prosenttia vuodentakaisesta. Lasku on huomattava varsinkin, kun tammi-syykuun luku on vielä 9,1 prosenttia positiivinen.
Ihmiset säästävät ravintolapalveluissa. Tätä taustaa vasten Tahkola näkee, että Feelia on pärjännyt erityisen hyvin ulkoisen liikevaihdon kasvettua syksyllä 15 prosenttia.
Ravintola- ja ruokapalvelualan iso haaste on työvoiman saatavuus.
Tämäntyyppisillä toimialoilla tullaan jatkossakin olemaan tilanteessa, että mistä löytyy tekijöitä ja ammattilaisia ja miten koko ketju saadaan toimimaan kaikkina päivinä tasalaatuisesti ja tuoteturvallisesti.
Feelian liiketoiminnan kannalta kehitystrendi tarjoaa mahdollisuuksia. Samalla Tahkola muistuttaa, että kenenkään kannalta ei ole hyvä, jos ravintoloita joudutaan sulkemaan työvoimapulan vuoksi.
Johdon mukaan Feelian näkymät ovat vahvat. Tähän liittyy myös kuntien, hyvinvointialueiden ja yksityisten toimijoiden tiukka taloudellinen tilanne ja tarve kustannustehokkuuteen.
Kustannusten kanssa joudutaan olemaan entistä tarkempia. Se sataa meidän laariin, koska pystymme tarjoamaan lämpimän ruuan ja ateriapäivän asiakkaalle erittäin kilpailukyiseen hintaan. – Tahkola
Samalla vastuullisuusnäkökulmat eli lyhyet kuljetusmatkat ja ruokahävikin minimointi tulevat yhtiön mukaan huomioitua. Feelian konsepti on vaihtoehto perinteiseen keskuskeittiömalliin ja siihen liittyy olennaisena osana pitkälle kehitetty sähköinen tilausjärjestelmä, joka huomioi myös erityisruokavaliot.
Oleellista on se, että meillä on riittävän laaja tuotevalikoima, että pystymme pyörittämään kuuden viikon vaihtuvaa ruokalistaa tavanomaisissa tuotteissa ja kasvistuotteissa.
Varhaiskasvatus-, koulu- ja opiskelijaruokailu ovat arvoltaan noin miljardi euroa. Kotihoidon ja palveluasumisen ruokailun markkina on Tahkolan arvion mukaan 500-600 miljoonaa euroa riippuen aterioiden määrästä per päivä.
Feelia aikoo kasvaa markkinassa ja ottaa siitä oman osuutensa. Tahkola odottaa muutoksia kuntien ja kaupunkien niin sanottujen in house -yhtiöiden kilpailuasemaan tulevaisuudessa.
Haasteita ruuan verkkokaupassa
Samalla kun Fodelia Retailissa snacks-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 25,7 prosenttia, verkkokaupan eli Feelia Ruokakaupan liikevaihto laski 27,6 prosenttia. Lihajalosteiden ja pitaleipien liikevaihto oli likimain ennallaan.
Kokonaisuutena Retailin liikevaihto kasvoi kolme prosenttia. Johto näkee yhä mahdollisuuksia ruuan verkkokaupassa. Tahkola käyttää Feelian kuluttajatuotteista termiä ”arjen superhelpottaja”.
Osavuosikatsauksen mukaan Feelia Ruokakaupan kehitys heijastelee ruuan verkkokaupan yleistä kehitystrendiä. Osa alan toimijoista on lopettanut toiminnan. Norjalainen Oda ilmoitti kesän alussa lopettavansa verkkokaupan Suomessa.
Olemme tehneet tappiota ruuan verkkokaupalla ja se on suunta, joka pitää saada katkaisua ja sen eteen on tehty toimenpiteitä. Näemme, että tässä on iso markkinapotentiaali edelleenkin. – Mikko Tahkola
Fodelia on satsannut paljon ruuan kuluttajaverkkokaupan kehittämiseen ja markkinointiin. Kuva: Feeliaruokakauppa.fi
Fodelia ilmoitti keskiviikkona muutoksesta johtoryhmässä. Yhtiö nimitti Fodelia Retailin toimitusjohtajaksi KTM Riikka Wulffin, joka tulee Pentikiltä. Retailin aiempi toimitusjohtaja Sanna Kittelä jatkaa Fodelia Retailin verkkokauppaliiketoiminnasta vastaavana johtajana.
Tulevat kasvupanostukset foodserviceen
Fodelian johto näkee ison kasvupotentiaalin isoissa ruokahuolloissa ja samoin investointien painopisteen enemmän siellä kuin vähittäiskaupan alan yritysostoissa.
Vaikka ruuan verkkokauppa ei ole ollut toistaiseksi yhtiölle menestys, se on nähdäkseni riskeiltään rajatumpi kuin mitä alan yritysostot voisivat olla. Myöskään Feelian tuotteet eivät ole myyneet päivittäistavarakaupan kivijalassa odotusten mukaan. Markkina on erittäin kilpailtu isompien toimijoiden toimesta. Feelian tuote on tyypillisesti 2-4 hengelle, kun suuri osa valmisaterioista on yhden hengen mikroaterioita.
Fodelian keskipitkän ajan kasvutavoite on kova. Yhtiö pyrkii sadan miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2026. Jos loppuvuoden kasvu jatkuu tammi-syyskuun mukaisena, tämän vuoden liikevaihdoksi voidaan arvioida noin 50 miljoonaa euroa. (ohjeistus 45-52)
Kolmessa vuodessa sataan miljoonaan pääseminen vaatisi jatkossa 26 prosentin vuosikasvua. Se saattaa vaatia joitakin foodservice-sektorin yritysostoja tai investointeja.
Fodelian markkina-arvo torstaina osakekurssilla 4,34 euroa oli 35,1 miljoonaa euroa. Se on varsin kohtuullinen taso ottaen huomioon kasvukehityksen jatkuminen ja selkeä kannattavuusparannus kuluvana vuonna. Liikevoitto ennen liikearvopoistoja kohosi tammi-syykuussa 0,86 miljoonasta 2,32 miljoonaan euroon.
—
Kirjoittaja omistaa yhtiön osakkeita.
IR-ikkuna on SalkunRakentajan ja Sijoittaja.fi:n yrityskumppaneiden kanava taustoittaville ja analyyttisille artikkeleille sekä muulle mielenkiintoiselle sijoittajatiedolle. Artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä yhtiön kanssa. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia.