Indikaattorit

Kuluttajien luottamus vahvistui roimasti

Kuluttajien luottamusindikaattori pomppasi tammikuussa selvästi joulukuun lukemaa korkeammalle.

Kuluttajien luottamusindikaattori oli Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin mukaan helmikuussa 10,6, kun se tammikuussa oli 6,0 ja joulukuussa 4,4. Vuosi sitten helmikuussa luottamusindikaattori sai arvon 8,3. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 11,8.

Kuluttajien luottamusindikaattorin kaikki neljä osatekijää paranivat helmikuussa tammikuuhun verrattuna.

Lähde: Tilastokeskus

Lähde: Tilastokeskus

 

Kuluttajien arviot Suomen talouden tulevaisuudesta kohentuivat selvimmin. Odotukset omasta ja Suomen taloudesta olivat helmikuussa kohtalaiset ja näkemykset omista säästämismahdollisuuksista hyvät. Sen sijaan kuluttajien odotukset työttömyyskehityksestä olivat edelleen synkät.

Kuluttajat pitivät helmikuussa ajankohtaa otollisena lainanotolle, mutta toisaalta myös kestotavaroiden ostamiselle. Työlliset kuluttajat kokivat helmikuussa omakohtaista työttömyyden uhkaa suunnilleen saman verran kuin tammikuussa tai vuosi sitten helmikuussa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös