Yritysuutiset

Keskon ja Suomen lähikaupan yhdistyminen joutui kilpailuviranomaisen hampaisiin

Kil­pai­lu- ja kuluttaja­vi­ras­to aikoo tutkia, es­tää­kö yri­tys­kaup­pa olen­nai­ses­ti te­ho­kas­ta kil­pai­lua Suo­men mark­ki­noil­la.

Ruokakesko ja Suomen Lähikauppa toimivat molemmat päivittäistavaroiden vähittäiskaupan myynti- ja hankintamarkkinoilla Suomessa. Yrityskaupan myötä Suomen päivittäistavarakaupan markkinat keskittyvät entisestään, kun yksi valtakunnallinen ketju poistuu kokonaan markkinoilta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan.

Keskittyminen vaikuttaa KKV:n mukaan sekä valtakunnallisesti ketjujen väliseen kilpailuasetelmaan että paikallisesti Suomen Lähikaupan myymälöiden asiointialueilla.

Ruokakeskolle syntyy yrityskaupan myötä monopoliasema eräille Suomen Lähikaupan myymälöiden asiointialueille.

Jat­ko­kä­sit­te­lys­sä KKV tutkii, es­tää­kö yri­tys­kaup­pa olen­nai­ses­ti te­ho­kas­ta kil­pai­lua Suo­men mark­ki­noil­la tai nii­den oleel­li­sel­la osal­la eri­tyi­ses­ti sii­tä syys­tä, et­tä sil­lä luo­daan mää­rää­vä mark­ki­na-ase­ma tai vah­vis­te­taan si­tä.

KKV voi jat­ko­kä­sit­te­lys­sä hy­väk­syä kau­pan sel­lai­se­naan, mää­rä­tä eh­to­ja sen hy­väk­sy­mi­sel­le tai esit­tää, et­tä mark­ki­na­oi­keus kiel­tää kau­pan. Jat­ko­kä­sit­te­ly voi kil­pai­lu­lain mu­kaan kes­tää enin­tään kol­me kuu­kaut­ta.

Kesko kertoi viime vuoden marraskuussa suunnitelmistaan, jossa Keskon tytäryhtiö Ruokakesko ostaa tappiollisen Suomen Lähikaupan pääomasijoittaja Tritonilta.  Kaupan velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa.

 

Kommentoi
Ylös
>