Kilpailu- ja kuluttajavirasto aikoo tutkia, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla.
Ruokakesko ja Suomen Lähikauppa toimivat molemmat päivittäistavaroiden vähittäiskaupan myynti- ja hankintamarkkinoilla Suomessa. Yrityskaupan myötä Suomen päivittäistavarakaupan markkinat keskittyvät entisestään, kun yksi valtakunnallinen ketju poistuu kokonaan markkinoilta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan.
Keskittyminen vaikuttaa KKV:n mukaan sekä valtakunnallisesti ketjujen väliseen kilpailuasetelmaan että paikallisesti Suomen Lähikaupan myymälöiden asiointialueilla.
Ruokakeskolle syntyy yrityskaupan myötä monopoliasema eräille Suomen Lähikaupan myymälöiden asiointialueille.
Jatkokäsittelyssä KKV tutkii, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla erityisesti siitä syystä, että sillä luodaan määräävä markkina-asema tai vahvistetaan sitä.
KKV voi jatkokäsittelyssä hyväksyä kaupan sellaisenaan, määrätä ehtoja sen hyväksymiselle tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan. Jatkokäsittely voi kilpailulain mukaan kestää enintään kolme kuukautta.
Kesko kertoi viime vuoden marraskuussa suunnitelmistaan, jossa Keskon tytäryhtiö Ruokakesko ostaa tappiollisen Suomen Lähikaupan pääomasijoittaja Tritonilta. Kaupan velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa.