Kumppaniblogit

Hämmentävä hallitus

Ministeri Anne Bernerin esittelemä liikenneuudistus ja sen pikainen keskeyttäminen antavat kuvan maasta, jossa hallitus ei tiedä, mitä se tekee.

Liikenne Berner Sipilä liikenneverkko uudistus

Perustuslain mukaan laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat ratkaistaan valtioneuvoston yleisistunnossa. Ministeri Anne Bernerin esittelemä liikenneuudistus ja sen pikainen keskeyttäminen antavat kuvan maasta, jossa hallitus ei tiedä, mitä se tekee.

Suuret yhteiskunnalliset uudistukset valmisteltiin ”politiikan hyvinä vuosina” hallituksen iltakoulussa, talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ja sovittiin lopullisesti hallituksen yleisistunnossa. Varsinainen viestintä aloitettiin, kun hallituspuolueiden välillä vallitsi sopu suunnasta.

Juha Sipilän ministerit tuovat uudistuksia pöytään sellaista tahtia, että se ei synnytä hämmennystä ainoastaan kansalaisissa, vaan myös hallituksessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus johti sekavaan kokonaisuuteen, jossa kokoomus sai valinnanvapauden, keskusta maakunnat ja perussuomalaiset veneveron. Jokaisella puolueella oli oma tavoite ilman yhteistä päämäärää.

Anne Berner lähti tekemään kunnianhimoista liikenneuudistusta, joka keskeytyi, kun autokauppa ja hallituskumppanit halvaantuivat. Ei ole ensimmäinen kerta, kun hallitus ottaa yhden askeleen eteen ja kaksi taakse.

Hallitusta ja ministeriöitä on syytetty hätäisestä lainvalmistelusta, eikä syyttä. Joulukuun lopulla lakeja lyötiin pöytään sellaista tahtia, että kaikkia vuoden alussa voimaan tulleita pykäliä ei ehditty valiokunnissa edes lukea.

Kehno valmistelu ja umpisurkea viestintä uhkaavat nyt kaataa koko hallituksen. Opposition ei tarvitse edes auttaa.

Paavo Lipposella oli pääministerinä tapana evästää uusia ministereitä. Hän muistutti, että ministeri ei vaadi, vaan tekee ja pysyy omalla tontillaan. Lipposen mielestä vain heikon hallituksen ministerit arvostelevat toistensa tekemisiä. Ja jos tulee ristiriitoja, ne ratkaisee pääministeri valtioneuvostossa, ei lehtien palstoilla.

Artikkeli on julkaistu alunperin Talouden tulkki -sivustolla 23.1.2017.

Kommentoi
Ylös
>