Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut alkuvuoden aikana jo noin 2100 remonttien tuoteryhmään liittyvää yhteydenottoa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan remontteihin liittyvien kuluttajien yhteydenottojen määrä on vain hieman vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Viime vuonna kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tuli remonteista yhteensä yli 6700 kuluttajien yhteydenottoa.
Remontit olivat neljänneksi suurin tuoteryhmä kuluttajien yhteydenotoissa.
Remontissa kannattaa panostaa suunnitelmaan ja kirjalliseen sopimiseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan myös alkutilanteen kartoitus kannattaa tehdä huolella, jotta remontin edetessä ilmaantuisi mahdollisimman vähän lisätöitä aiheuttavia yllätyksiä.
”Kun sovit remontista kirjallisesti, voit välttää ei-toivotut riidat ja työn viivästymisenkin, koska väärinkäsityksille on vähemmän aihetta. Jos olet itse maallikko remonttiasioissa, kannattaa varsinkin isompien remonttien suunnittelussa käyttää asiantuntijaa”, virasto toteaa.
Kirjallinen sopimus helpottaa myös hyvästä suunnittelusta huolimatta syntyneiden riitojen ratkaisua. Jos remonttifirma esimerkiksi ei pysy aikataulussa, sisältö ei vastaa lupauksia tai remontin hinta nousee, sovittuja asioita on vaikea näyttää toteen, jos sopimus on tehty vain suullisesti.
Kannattaa myös muistaa, että kuluttajansuojalakiin voi tukeutua vain niissä tilanteissa, joissa remontin tekijä on elinkeinonharjoittaja.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla on pienremontin sopimusmalli, jota voi hyödyntää sopimusta tehdessään. Lisätietoja remontin teettäjän oikeuksista saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.