Talouden trendit

Toyota ja Volkswagen ovat suomalaisten käytettyjen autojen suosikit

Käytettyjen autojen kaupoilla kiinnostavimmiksi merkeiksi nimettiin Toyota ja Volkswagen ja niiden lähituntumassa Audi ja Volvo, selviää Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Suomalaisten suosikkimerkit pysyvät samoina jopa sukupolvelta toiselle, kertoo Kamux tiedotteessaan. Kiinnostavat mallit, autokaupoilla vastaan tulleet houkuttelevat yksilöt ja vaihtelunhalu vaikuttavat käytännössä kuitenkin automerkin valintaan.

Kamuxin teettämän Suomalaiset autokaupoilla -tutkimukseen vastanneiden mukaan Toyota ja Volkswagen ovat automerkkien ykkösvaihtoehdot käytetyissä autoissa. Ykkösmerkkien perässä kiihdyttävät Audi ja Volvo melko tasaväkisesti. Myös Skoda, BMW, Mercedes-Benz ja Ford kuuluvat suomalaisten suosikkeihin.

Nuorempien harkintalistalla on useampia automerkkejä, siinä missä vanhempien vastaajien kiinnostus kohdistuu vaan muutamaan, yleisestikin suomalaisten suosimiin merkkeihin.

“Tietyt suomalaisten suosikkimerkit pitävät pintansa vuodesta toiseen, myös niiden iän ja kilometrien karttuessa. Suosikkimerkin aineksia ovat luottamus automerkkiin, huoltovarmuus sekä arvon pysyminen”, toteaa Kamuxin maajohtaja Jussi Mäkinen.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan miehet ja naiset harkitsevat käytettyä autoa hankittaessa melko samoja merkkejä, joskin naiset kallistuvat miehiä hieman useammin Nissaniin, Opeliin ja Peugeotiin. Miehistä taas useampi tunnustautui Skoda- tai Mersu-kuskiksi, ja he myös harkitsevat Hyundaita, Mazdaa tai Mitsubishiä naisia useammin.

Mäkisen mukaan arkikokemuksen mukaan miesten ja naisten välillä on melko vähän eroja.

“Naiset ovat tänä päivänä aktiivisia autokaupoilla ja haluavat ostaa itselleen mieleisen auton. Naiset ostavat myös isompia autoja ja osa miehistä pienempiä menopelejä. Auton valinnassa ei ole kyse sukupuolesta, vaan jokaisen omasta mieltymyksestä ja tarpeesta.”

Tutkimuksen mukaan suosituimpana käytettyjen autojen hintaluokkana ovat alle 10 000 euron autot ja seuraavaksi suosituin hintaluokka on 10 000–15 000 euroa.

Ostajan ikä vaikuttaa selvästi myös käytetyn auton ostohintaan, sillä alle 24-vuotiaissa nuorissa on enemmän alle 5 000 euron auton hankkivia, kun taas 35‒44-vuotiaista useampi kallistuu 15 000‒20 000 euron tai sitä kalliimpaan autoon. Yli 54-vuotiaat miehissä on enemmän niitä, jotka satsaavat yli 25 000 euron autoon.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös