Kiinteistömaailma pyysi pääkaupunkiseudun kiinteistönvälittäjiään arvioimaan remonttikohteiden tärkeysjärjestystä taloyhtiöissä. Kyselyssä selvitettiin, mitä tehtyjä remontteja (tai asian kunnossa olemista) ostaja-asiakkaat eniten arvostavat, ja mitkä ovat ostajien tärkeyslistausten häntäpäässä.
Välittäjien mukaan tärkeysjärjestys asunnonostajien keskuudessa on tämä:
- Putket
- Julkisivu
- Hissit
- Tietoliikenneyhteydet
- Ikkunat
- Katto
- Sähköjärjestelmä
- Rappukäytävät
- Yhteiset tilat (pesutupa, kerhotilat, sauna)
- Piha-alueen leikkikentät ja viheralueet
- Piha-alueen kulkuväylät
- Ovet
- Lukot
Putkiremontin nouseminen listan kärkeen ei ole tietenkään mikään yllätys. Toimivien tietoliikenneyhteyksien nousemisen jopa ikkunoita ja kattoja korkeammalle ei ehkä ole aivan odotettu tulos. Edes remontoitu katto tai tiiviit ikkunat eivät nousseet yhtä tärkeäksi seikaksi.
”Mutta ajatellaanpa meistä itse kunkin arkea. Kyllä tavoitettavuus on ihan ratkaisevan tärkeää, ja pienetkin häiriöt monelle hurjistumisen paikka. Yhteyksien on pelattava, niistä ei tingitä”, pohtii Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.
Hivenen huolestuneena Heikkinen silmäilee ovien ja lukkojen päätymistä listan häntäpäähän.
”Tietysti se, että oviin ja lukkoihin ei suuresti kiinnitetä huomiota, kertoo yleisestä turvallisuudentunteesta tässä maassa. Se on hyvä asia. Taloyhtiöiden vastuunkantajille niiden kunnossa olo on kuitenkin tärkeä asia, ja laiminlyönneistä seuraukset ovat ikäviä. Ehkä tässä kohdin asukkaat helposti luottavat, että joku muu – taloyhtiön hallitus ennen muuta – pitää huolen asioista. Ulko-ovet ja lukot kuuluvatkin vastuunjaossa taloyhtiölle, mutta huolellisuus avainten kanssa on jokaisen osakkaan vastuulla.”
Kiinteistömaailmaan kyselyyn vastasi 31 pääkaupunkiseudulla työskentelevää Kiinteistömaailman välittäjää kesällä 2017. Heitä pyydettiin arvioimaan skaalalla yhdestä viiteen, kuinka tärkeätä seuraavien asioiden kunnossa oleminen tai jo tehty remontti on ostaja-asiakkaille. Arvioinnin kriteerinä olivat ostaja-asiakkaitten kanssa käydyt neuvottelut ja asiakkaiden esittämät kysymykset.