Viestintäviraston mukaan teleoperaattori Elisa on markkinoinut matkapuhelinliittymiä kilpailevan operaattorin asiakkaille siten, että lupaa matkapuhelinliittymien markkinointiin on pyydetty muita tuotteita koskevan markkinointipuhelun aikana.
Viestintäviraston linjauksen mukaan menettely ei ole lainmukaista.
Muita tuotteita koskevan markkinointipuhelun aikana pyydetty lupa ei täytä lain edellytyksiä. Viestintävirasto huomauttaa Elisaa tietoyhteiskuntakaaren rikkomisesta ja velvoittaa yhtiötä korjaamaan menettelynsä.
Tietoyhteiskuntakaari kieltää matkaviestinverkon puhelinliittymienmarkkinoinnin kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä.
Muita tuotteita koskevan puhelun aikana matkapuhelinliittymiä koskeva markkinointi on sallittua vain, jos kuluttaja omasta aloitteestaan nimenomaisesti pyytää tietoja tai tarjousta myös matkapuhelinliittymistä.
Matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointi on kuitenkin sallittua operaattorin omille asiakkaille. Kielto ei koske matkapuhelinoperaattoreiden muiden tuotteiden ja palvelujen puhelinmarkkinointia.
Elisa on ilmoittanut muuttaneensa menettelyään Viestintäviraston vaatimusten mukaisesti.
Elisan kilpailija Moi on ottanut kantaa Viestintäviraston päätökseen. Moi kiinnittää huomiota Elisan aggressiiviseen hinnoitteluun.
”Viestintäviraston päätöksessä tarkoitetun toiminnan lisäksi Elisa on Moin asiakkaille suunnatuissa puheluissa markkinoinut liittymää 2,90 euron kuukausihinnalla. Elisan normaalihinnaston mukainen hinta samasta liittymästä on 24,90 euroa. Näin aggressiivinen hinnoittelu tarkoittaa liittymien myyntiä lähes 90 prosenttia halvemmalla Elisan hinnaston mukaisiin hintoihin verrattuna. Lisäksi liittymän vaihtajille on tarjottu lahjakortteja.”