Käytetyt autot ovat vuodesta toiseen kuluttajaneuvontaan tulleiden valitusten ykkössijalla, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessaan. Yhteydenotot koskevat erityisesti sitä, kuuluvatko autossa ilmenneet viat myyjäliikkeen lakisääteisen virhevastuun piiriin ja kuka vastaa korjauskustannuksista.
Kuluttajasuojalaki suojelee auton ostajan oikeuksia – ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa. Kun käytetty auto on ostettu yritykseltä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Kahden yksityishenkilön väliseen autokauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia.
Kuluttajasuojalain mukaan autossa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja. KKV:n mukaan myyjän vastuulle kuuluvat sellaiset viat, jotka ovat autossa jo ostohetkellä tai ovat auton tietoihin nähden odottamattomia. Näin on esimerkiksi silloin, jos jokin osa hajoaa huomattavasti ennen tavanomaista kestoikäänsä eikä syynä ole kuluttajan oma käyttövirhe tai huollon laiminlyönti.
Virhevastuu määritellään aina tapauskohtaisesti. Käytännössä kuitenkin korjauskustannuksia usein jaetaan myyjän ja ostajan kesken.
Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, joista myyjä ei vastaa. Ostajan on hyvä varautua tällaisten vikojen korjauksesta aiheutuviin kustannuksiin.
Huoltokirja on auton ostajalle tärkeä dokumentti. Se kannattaa lukea huolella ja pitää ajan tasalla auton hankinnan jälkeen. Kaupan jälkeen auton omistajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti. Jos autossa myöhemmin ilmenee jokin vika etkä ole huollattanut autoa huolto-ohjelman mukaisesti, sinun voidaan katsoa vaikuttaneen vian syntyyn.
Verkossa käytettyjä autoja myyvät sekä autoliikkeet että yksityishenkilöt. Kun auto ostetaan yritykseltä, on ostajalla 14 päivän peruuttamisoikeus. Peruuttamisoikeus koskee myös sellaisia autohuutokauppoja, jotka toimivat pelkästään internetissä sekä kotimyyntiä, jolloin kaupat tehdään muualla kuin elinkeinonharjoittajan tiloissa.
Virheestä on aina ensin tehtävä valitus myyjälle, mutta kiistatilanteessa voit turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Kirjallisen valituksen tekemisessä myyjälle voit käyttää Reklamaatio-apuria. Jos erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, voi asian saattaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Lue tästä lisää kuluttajaneuvonnan ohjeista käytetyn auton kaupasta.