Oma talous

9 tapaa pysyä terveenä töissä

Ei enää tekosyitä. Näiden yhdeksän vinkin avulla pysyt terveenä ja hyvässä kunnossa kiireisen työelämän ohessa.

Sanotaan, että terveys on rikkautta. Ilman hyvää terveyttä emme pystyisi tekemään monia asioita. Töiden, arkisten askareiden ja lapsien hoitaminen vaikeutuisi merkittävästi, jos terveydentilamme romahtaisi.

Yksi yleisimmistä tekosyistä, joita ihmiset käyttävät siihen, että he eivät ole hyvässä kunnossa on se, ettei heillä ole tarpeeksi aikaa syödä terveellisesti tai treenata. Hyvässä kunnossa pysyminen vaatii töitä, eikä sitä saavuteta yhdessä yössä. Sen vuoksi onkin tärkeää sisällyttää tiettyjä tapoja päivittäisiin rutiineihin, joita noudattamalla säntillisesti pysyt hyvässä kunnossa. Entrepreneur tekee tekosyille lopun ja listaa yhdeksän keinoa, joita voit tehdä säännöllisesti työpäivän aikana, jotta pysyt terveenä.

1. Syö järkevästi

Useimmat toimistotyöntekijät valittavat, että heidän on vaikea syödä terveellisesti, sillä toimistossa on niin usein herkkuja tarjolla. Sinun ei tarvitse unohtaa roskaruokaa täysin, tärkeämmässä asemassa on se, ettet syö sitä jatkuvasti. Rajoita herkkujen määrää.

Kannattaa kiinnittää huomiota päivän tärkeimpiin aterioihin. Syö tukeva aamiainen ja lounaalla esimerkiksi ruokaisa salaatti, vältä hyvin rasvaista ruokaa. Vältä syömistä työpisteesi äärellä, sillä toimistosta poistuminen antaa sinulle hyvän tauon ja saat myös liikuntaa. Pidä mielessä hyötyliikunta ja käytä rappusia. Yritä välttää epäterveellisiä välipaloja iltapäivällä, kuten suklaata. Korvaa herkut hedelmillä tai pähkinöillä. Ylläpidä myös terveellinen ruokailuaikataulu, kun pääset töistä kotiin.

2. Juo runsaasti vettä

Kiireisen työpäivän aikana saattaa unohtua veden juominen. Vettä on kuitenkin todella tärkeä juoda tarpeeksi, ettet saa nestehukkaa.

Nestehukka voi aiheuttaa uneliaisuutta ja velton olon. Aikuisen ihmisen olisi hyvä juoda noin 6-8 lasillista vettä päivittäin. Ota vaikkapa vesipullo mukaan töihin.

3. Rajoita kofeiinin saantia

Monet toimistotyöntekijät eivät saa päivää käyntiin ilman kofeiinipitoisia juomia. Niitä kannattaa kuitenkin nauttia maltillisesti. Yritä hillitä kofeiinin kulutusta yhteen kuppiin päivässä.

4. Ylläpidä hyvä työasento

Hyvän asennon ylläpitäminen koko työpäivän vaatii tietoista työtä. Useimmat toimistotyöntekijät tuijottavat näyttöään tuntikausia ja unohtavat täysin hyvän ja ergonomisen asennon. He työntävät usein kaulaa ja päätä eteenpäin, mikä aiheuttaa painetta niskaan ja selkärankaan. Tämä voidaan estää muutaman helpon harjoituksen avulla. Suosituin harjoitus on niin sanottu ”kaksoisleuan tekeminen”, joka tukee niskaa ja yläselkää.

5. Pidä useita taukoja

Haluat varmasti päästä toimistolta aikaisin kotiin? Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet pystyisi pitämään lainkaan taukoja. Saatat ehkä ajatella, että taukojen pitäminen on ajantuhlausta, mutta ne itse asiassa tekee sinusta tuotteliaamman ja olet luovempi.

6. Pidä työpöytä siistinä

Työpöytä kannattaa pitää siistinä ja järjestyksessä. Siivoa pöytä viisi minuuttia ennen kuin lähdet töistä kotiin, jotta voit palata siistin pöydän äärelle seuraavana aamuna.

7. Hyvä hygienia

Hyvän hygienian ylläpitäminen edesauttaa hyvää terveyttä. Pidä mukanasi tai työpöydällä pieni pullo käsidesiä, jos et pääse pesemään käsiä töiden ohessa. Käytä käsidesiä esimerkiksi yskän tai aivastelujen jälkeen.

8. Välttele kipeitä työntekijöitä

Maalaisjärkikin kertoo, että kannattaa vältellä työntekijöitä, jotka ovat kipeitä tai näyttävät siltä, että ovat sairastumassa. Pese kädet, jos olet ollut heidän työpöydällä. Jos taas olet itse sairaana, on parasta jäädä kotiin parantumaan, ettet tartuta muita.

9. Opi hallitsemaan stressiä

Useimmilla meistä on hyvin kiireinen elämä ja stressiä voi kertyä pienistäkin asioista. Tasapainota stressiä tekemällä jotain, mistä nautit; vietä aikaa perheen kanssa, urheile, katsele elokuvia, lue kirjoja, käy kuntosalilla tai hieronnassa. Rentouta mielesi ja pidä huoli itsestäsi.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös