Oma talous

Suoratoistopalveluja käyttää yli puolet suomalaisista – ekonomisti: ”varo automaattiveloitusloukkoa”

Keskimääräistä useampi lapsiperhe on hankkinut yhden tai useampia sähköisiä viihde- ja mediapalveluja.

Samsungin Techonomic Index 2015 -tutkimuksen mukaan television, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluista maksoi vuonna 2014 yksitoista prosenttia suomalaisista. Vuonna 2015 luku oli 57 prosenttia ja Arjen katsauksen mukaan viime vuonna 58 prosenttia.

Näin siitä huolimatta, että palveluiden hinnat nousevat keskimäärin kolme prosenttia vuodessa. LähiTapiolan ekonomisti Hannu Nummiaron mukaan tulokset kertovat muuttuvasta tarvehierarkiasta ja elävästä kulutuskorista.

”Suoratoisto on tullut osaksi kulutuskoria, kun taas toiset asiat kuten esimerkiksi valokuvien filmiin ja kehitykseen ei enää kulu rahaa. Myös teknologinen kehitys muuttaa kulutuskäyttäytymistä. Tämän päivän ylellisyys on huomisen arkea”, Nummiaro sanoo.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus-tutkimuksen perusteella vain noin puolella viihde- ja mediapalveluja hankkineista on käytössään useampi kuin yksi palvelu ja enemmistön kuukausittaiset kulut jäävät alle 20 euroon. Nummiaro kehottaa silti tarkkailemaan palveluiden määriä. Joka kymmenes suomalainen maksaa palveluistaan yli 50 euroa kuukaudessa.

”Kuukausimaksullisia palveluja kertyy helposti useampia. Useita palveluja käyttävän kannattaakin perata tarve läpi säännöllisesti, etteivät käyttämättömät palvelut unohdu automaattiveloitukseen.”

Iäkkäämmät käyttävät palveluihin enemmän rahaa kuin nuoret. 55-64-vuotiaista 45 prosenttia ja enemmistö yli 65-vuotiaista maksaa viihde- ja mediapalvelusta vähintään 30 euroa kuukaudessa.

”Pienistäkin summista kertyy vuosien mittaan suuria menoja. Esimerkiksi 30 euroa kuukaudessa tekee vuodessa 360 euroa. Suosittelen käymään säännöllisesti läpi palveluiden määrän, mitä niistä oikeasti on käytössä sekä mahdolliset päällekkäisyydet. Kuukausiveloitteisesta palvelusta tinkimällä voi säästää vuodessa sievoisen summan, jonka voi sitten esimerkiksi sijoittaa.”

Tulokset selvisivät LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1 043 suomalaista syys-lokakuussa.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Outi

    14.11.2018 at 13:41

    Erityisesti kanavapaketeissa voi tulla päällekkäisyyksiä tai yllätyksiä sen suhteen kuuluuko esimerkiksi jokin urheilutapahtuma juuri kyseiseen pakettiin. Toisaalta kuukausittainen tilaus voi jäädä vahingossa päälle, kun ei muista lopettaa palvelua ajoissa. Tärkeää on siis käydä tarjonta läpi ja valita itselle sopiva kokonaisuus ja laittaa itselle vaikka heti muistutus puhelimeen valmiiksi, kun tilaus tulee taas perua.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—ReadPeak vapaasti artikkeliin sijoitettavan html-koodin skripti -->

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös