Lentoyhtiön matkustajakäyttöaste jäi kotimaan lennoilla huolestuttavan alas.
Finnair kuljetti tammikuussa 1 007 800 matkustajaa eli 4,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi kuitenkin kysyntää enemmän tammikuussa, eli 10,0 prosenttia.
Tarjonnan lisääntyminen kysyntää enemmän johti matkustajakäyttöasteen 3,1 prosenttiyksikön laskuun, ja matkustajakäyttöaste laski 3,1 prosenttiyksikköä vertailukaudesta 77,0 prosenttiin. Kapasiteetin käyttöaste on Finnairin tuloskunnon kannalta tärkeä mittari. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 5,7 prosenttia.
Tammikuun käyttöaste jäi myös selvästi edellisvuotta alhaisemmaksi. Käyttöasteet ovat jo useampana kuukautena olleet edellisvuotta alhaisempia.
Kaukoliikenteessä kapasiteettia kasvatti joulukuussa 2018 käyttöön otettu uusi A350-lentokone. Aasian-liikenteen tarjonta nousi 7,7 prosenttia vertailukaudesta. Lisäkapasiteetti kohdistui uudelle Nanjingin-reitille ja lisävuoroille Osakaan, Hong Kongiin, Phuketiin ja Delhiin. Pohjois-Amerikan kapasiteetti nousi 3,1 prosenttia.
Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 16,9 prosenttia. Kasvuun vaikutti kapearunkolaivaston koon kasvu yhdellä A321-lentokoneella vertailukaudesta, lisäistuimet osassa nykyisiä kapearunkokoneita, keskimäärin pidemmät lentoreitit sekä parempi lentokoneiden käyttöaste. Lisäkapasiteetti kohdistui pidempiin Etelä-Euroopan reitteihin ja uusiin reitteihin Stuttgartiin, Lissaboniin, Lyoniin ja Minskiin.
Kotimaan liikenteenkapasiteetti kasvoi 1,6 prosenttia vertailujaksosta. Hankalat talviolosuhteet ja niistä aiheutuneet lentojen perumiset vaikuttivat etenkin kotimaan ja Euroopan liikenteeseen, mikä näkyy näiden liikennealueiden luvuissa.
Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 83,8 prosenttia, Euroopan-liikenteen 70,0 prosenttia, Pohjois-Amerikan -liikenteen 79,9 prosenttia ja kotimaan liikenteen 56,6 prosenttia.
Matkustajamäärät nousivat Aasian-liikenteessä 4,4 prosenttia, Pohjois-Amerikan -liikenteessä 4,5 prosenttia ja Euroopan-liikenteessä 8,0 prosenttia, mutta ne laskivat kotimaan liikenteessä 4,3 prosenttia.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat tammikuussa 15,2 prosenttia vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 25,9 prosenttia pääasiassa Japanin ja Länsi-Euroopan hyvän rahtimarkkinakehityksen ansiosta. Suotuisa kehitys oli nähtävissä myös pohjoismaisella markkinalla.
Hankalat sää- ja talviolosuhteet Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantalla sekä Euroopassa vaikuttivat täsmällisyyteen. Finnairin lennoista 64,7 % (69,4%) saapui tammikuussa aikataulussa.
Analyytikoiden konsensusennuste Finnairin tämän vuoden tulokselle on 0,72 euroa, mikä tarkoittaa nykyisellä kurssinoteerauksella noin 10,2x P/E-kerrointa.
Inderesiä seuraavista analyytikoista yksi antaa yhtiön osakkeelle lisää-suosituksen, neljän suositus on pidä ja yhden suositus on vähennä.