Yritysuutiset

Sanoma on yhä vahvemmin digitaalinen mediatalo

Yhtiö on onnistunut muuttumaan painetun median yhtiöstä yhä enemmän digitaalisten kanavien mediayhtiöksi.

Sanoman operatiivinen liikevoitto oli loka-joulukuussa 18 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten liikevoittoa kertyi 4 miljoonaa. Tulos ennen veroja nousi yli 151 miljoonaan euroon edellisvuoden tappiollisesta 262 miljoonasta. Liikevaihto supistui hieman 1 315 miljoonaan 1 328 miljoonasta. Operatiivinen osakekohtainen tulos nousi 0,06 euroon viime vuoden 0,01 eurosta.

Liikevoitto oli selkeästi odotettua parempi, sillä analyytikot odottivat Sanomalta keskimäärin 11,4 miljoonan tulosta loka-joulukuussa.

Mediatalo odottaa vuonna 2019 vertailukelpoisen liikevaihdon olevan vuoden 2018 tasolla ja operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja olevan noin 15 prosenttia. Vuonna 2018 liikevoittoprosentti oli 15,7 prosenttia.

Näkymät perustuvat olettamukseen, että kuluttajien luottamus ja mainosmarkkinoiden kehitys Suomessa ja Hollannissa ovat vuoden 2018 kaltaisella tasolla. Näkymiin ei sisälly olettamuksia liittyen suunniteltuun Iddinkin yritysostoon, joka on arvioitu saatavan päätökseen vuoden 2019 toisella tai kolmannella vuosineljänneksellä.

Sanoman Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2018 maksetaan osinkoa 0,45 euroa osakkeelta kahdessa erässä: 0,25 euroa huhtikuussa ja 0,20 euroa arviolta marraskuussa.

Toimitusjohtaja Susan Duinhovenilla oli varaa hehkuttaa mennyttä vuotta.

”Vuosi 2018 oli jälleen hyvä vuosi Sanomalle. Kannattavuutemme parani kaikissa kolmessa segmentissä medialiiketoiminnan haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta”, Duinhoven toteaa.

Toimitusjohtajan mukaan joulukuussa 2018 Sanoma otti merkittävän askeleen kasvupolulla mediayhtiöstä kohti oppimisen ja median yhtiötä.

”Ilmoitimme aikeestamme ostaa Iddink, joka on johtava hollantilainen oppimisratkaisujen ja -palvelujen toimittaja. Kaupan hyödyt mahdollistavat saumattomasti yhteensopivien digitaalisten oppimisratkaisujen kehittämisen, mikä parantaa tuotteitamme ja palvelujamme oppilaille, vanhemmille, opettajille ja kouluille.”

Sanoman menestyksen kannalta on kriittistä myös digitaalisen median kasvun varmistaminen.

”Media Finlandissa menestyksemme toimialan transformaatiossa näkyi Helsingin Sanomien ja Ruudun digitaalisten tilausten määrän kasvuna. Helsingin Sanomien kokonaistilausmäärä kasvoi jo toisena peräkkäisenä vuotena. Digitaalisten tilausten kasvu kompensoi painetun median laskua, ja näimme uusien ja nuorempien yleisöjen löytävän uudet tuotteemme, kuten digitilauksen täydennettynä painetulla HS Viikko -lehdellä”, Duinhoven toteaa.

Digitaalisen mainonnan kasvu ei toimitusjohtajan mukaan kuitenkaan täysin pystynyt kompensoimaan painetun mainonnan volyymien laskua. Trendin odotetaan jatkuvan, ja Sanoma valmistautuakseen tuleviin vuosiin, yhtiö aloitti neljännellä vuosineljänneksellä kohdennetut yt-neuvottelut tietyissä osissa mediamyyntiä, painoja ja mediayksiköitä.

Kommentoi
Ylös
>