
HiQ on toimittanut Lähitaksille digitaalisen alustan sekä mobiilisovelluksen. Taksini-sovelluksella voi tilata taksin, maksaa halutessaan kyydin ennakkoon, sekä seurata taksin saapumista ja kyytiä.
Lähitaksi on autoilijoiden vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä.
Sovellus ja sen takana oleva järjestelmä on kytketty toisiinsa HiQ:n Frends-integraatioalustan avulla, mikä helpottaa integrointia huomattavasti, pidentää taustajärjestelmän käyttökelpoisuutta ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet uusien toimintojen käyttöönottoon.
Taksini-sovellus tuotiin kuluttajille joulusesongin alla, ja nyt kehitystyö jatkuu mitatun käytön ja palautteen pohjalta järjestelmän jatkokehittämiseksi.
”Taksini-sovelluksen kehitystyö on vasta alussa. Aikomuksenamme on lisätä siihen todella innovatiivisia toimintoja lähitulevaisuudessa”, hehkuttaa HiQ Finlandin toimitusjohtaja Jukka Rautio.
Taksiala on yksi niistä aloista, joihin teknologian kehitys vaikuttaa suuresti. Uudet ajattelutavat ja tekniset mahdollisuudet mullistavat koko kuljetusalan lähitulevaisuudessa, HiQ uskoo.
”HiQ tekee yhteistyötä useiden suurten taksien tilausvälitysyhtiöiden kanssa Pohjoismaissa luodakseen tulevaisuuden digitaalisen kuljetusekosysteemin. Kaupunkilaiset haluavat kulkea paikasta toiseen nopeasti, joustavasti ja helposti. Teknologian nopea kehitys ja yhä ahtaammiksi käyvät kaupungit lisäävät tarvetta joustaville ja yksinkertaisille kuljetusjärjestelmille. Taksialalla on merkittävä rooli tässä kehityksessä”, toteaa HiQ:n viestintäjohtaja Erik Ridman.