Lentoliikennetoimialan perushaasteet ovat myös kotimaisen Finnairin haaste.
Lentoliikennetoimialan perushaasteet ovat myös kotimaisen Finnairin haaste.
Finnair ei onnistunut lunastamaan siihen kohdistuvia sijoittajien odotuksia tammi-maaliskuussa. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos painui 16,2 miljoonaa euroa pakkaselle, kun vielä viime vuonna liiketulos oli plussalla 14,6 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos oli negatiivinen 0,33 euroa, kun viime vuonna se oli positiivinen 0,08 euroa.
Alkuvuoden tappio oli odotettua syvempi, sillä Factsetin mukaan analyytikoiden konsensusodotus oli 4,8 miljoonan euron liiketappio.
Finnair odottaa kansainvälisen lentoliikenteen jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Yhtiö odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan liikenteessä, kun alan kapasiteetti kasvaa.
Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, myös Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.
Yhtiön näkymissä ja markkinakommenteissa ei ollut varsinaisia yllätyksiä, arvioi Inderesin analyytikko Antti Viljakainen. Hänen mukaansa Finnair lähinnä toisti aiempia näkemyksiään, joskin johto vaikutti luottavaiselta kesäsesongin suhteen.
Inderes antaa kuitenkin lentoyhtiön osakkeelle vähennä-suosituksen ja 7,5 euron tavoitehinnan, mikä on alle tämän hetken 7,71 euron kurssinoteerauksen.
”Mielestämme osakkeen 12 kk:n tuotto-odotus on lähinnä osingon varassa, sillä tuloskasvua ei näytä tänä vuonna olevan luvassa eivätkä arvostuskertoimetkaan ole alhaiset. Tämä tuotto-odotus ei houkuttele ostamaan kroonisesti korkeariskistä osaketta ja siten jatkamme yhä parempien ostopaikkojen kyttäämistä Finnairissa”, Viljakainen toteaa.
Myös Thomson Reutersin tietokannan mukaan monet analyytikot suhtautuvat Finnairiin nyt varauksellisesti. Kuudesta yhtiötä seuraavasta analyytikosta yksikään ei anna ostosuositusta, vaan yksi antaa lisää-suosituksen, neljä pidä-suosituksen ja Inderesin suositus on siis se vähennä.
Miltä Finnairin tilanne näyttää tällä hetkellä?
Finnair ja lentoliikenne oli aiheena Huomenta Suomi Extran Markkinaraadissa. Yllä olevalla videolla keskustelijoina ovat Finnairin vuoden alussa aloittanut toimitusjohtaja Topi Manner sekä pitkään lentoliikennettä seuranneet Taalerin osakesijoitusjohtaja Mika Heikkilä ja Kauppalehden uutispäällikkö Juhana Rossi.
Finnair on keskustelijoiden mukaan voimakkaassa kasvuvaiheessa, mikä kuormittaa öljyn hinnan ohella yhtiötä.
Mannerin mukaan kilpailuasetelma perinteisten lentoyhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden välillä on tasaantunut globaalista. Rossi puolestaan arvioi, että toimialalla on jatkuva ylikapasiteetti, jota ”romantisoitunut pääoma” pitää yllä.
Taalerin Mika Heikkilän mukaan Finnairin pääomaintensiivisellä toimialalla on vielä varaa kustannusten karsintaan, mikä onkin hänen mukaansa välttämätöntä, jotta lentoyhtiöt voivat olla kiinnostavia sijoituskohteita.