Arvo-osakkeet

Noste katosi Finnairin siipien alta – alkuvuoden tappiot odotettua syvemmät

Lentoyhtiön matkustajakäyttöaste laski peräti 4,6 prosenttiyksikköä tammi-maaliskuussa.

Finnair julkisti vuoden ensimmäisen tulosraporttinsa. Liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 5,0 prosenttia viime vuoden tammi-maaliskuusta ja oli 672,9 miljoonaa euroa. Tarjotut henkilökilometrit kasvoivat 10,4 prosenttia, mutta matkustajakäyttöaste laski 4,6 prosenttiyksikköä 78,3 prosenttiin.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos painui 16,2 miljoonaa euroa pakkaselle, kun vielä viime vuonna liiketulos oli plussalla 14,6 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos oli negatiivinen 0,33 euroa, kun viime vuonna se oli positiivinen 0,08 euroa.

Alkuvuoden tappio oli odotettua syvempi, sillä Factsetin mukaan analyytikoiden konsensusodotus oli 4,8 miljoonan euron liiketappio.

Tulosta heikensivät kapasiteetin kasvun myötä nousseet kustannukset sekä kallistunut polttoaineen hinta.

Finnair kasvoi erityisesti Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä, ja lisäksi rahti kehittyi hyvin. Liikevaihdon kasvuvauhti jäi kuitenkin tällä kausiluonteisesti heikolla vuosineljänneksellä jälkeen kapasiteetin noin 10 prosentin kasvusta. Tähän vaikutti viime vuoden lopulla ja katsauskaudella toimitetut kaksi uutta A350-konetta, kertoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Kapasiteetin kasvu painoi Mannerin mukaan yksikkötuottoja etenkin Euroopan ja kotimaan liikenteessä.

”Kysyntä Japanista Eurooppaan sekä keskeisillä Pohjois-Atlantin reiteillä oli edelleen vahvaa. Alkuvuosi Kiinassa käynnistyi hitaasti maan talouskasvun hidastumisen, kauppasodan uhkan, normaalia pidempään kestäneen Kiinan kansankongressin sekä omien, myyntikanavien painotuksissa tekemiemme muutosten vuoksi. Pääsiäisen ajoittuminen huhtikuulle laski puolestaan jonkin verran Euroopan ja Pohjois-Atlantin reittien kysyntää vertailukaudesta”, Manner toteaa.

Rahtiliiketoiminta puolestaan kasvoi voimakkaasti, mikä oli alan yleiskehityksen vastaista. Hyvään kehitykseen vaikuttivat Mannerin mukaan Finnairin keskeisten rahtimarkkinoiden hyvä kysyntätilanne ja uuden rahtiterminaalin avaamisesta johtunut vuoden 2018 matala vertailutaso. Matkapalveluiden liikevaihto ja tulos puolestaan heikkenivät lomamatkojen ylitarjonnan vuoksi.

Mannerin mukaan toinen tälle vuodelle suunnitelluista A350-lentokoneista tulee liikenteeseen lähiviikkoina juuri sopivasti vahvaan kesäkauden kysyntäsesonkiin.

Mannerin mukaan Finnair jatkaa investointejaan tulevaisuuteensa ja tuottavuuskehityksen kannalta keskeisiin asioihin: henkilöstökokemukseen, asiakaskokemukseen, vastuulliseen lentoliikenteeseen ja prosessien yksinkertaistamiseen. Lisäksi yhtiö kehittää edelleen valmiutta reagoida ulkoisen ympäristön muutoksiin.

Finnair odottaa kansainvälisen lentoliikenteen jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Yhtiö odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan liikenteessä, kun alan kapasiteetti kasvaa.

Taloudellisen kasvun hidastuminen Finnairin päämarkkinoilla ja maailmankauppaan liittyvän, myös Brexitistä aiheutuvan, epävarmuuden jatkuminen saattavat vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Finnair suunnittelee lisäävänsä kapasiteettiaan noin 10 prosentilla vuonna 2019 eli edellisen vuoden 14,8 prosentin kasvua hitaammin. Kasvu painottuu Aasiaan. Liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin vuonna 2019.

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuotiskatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Finnairin osakekurssi kääntyi tulosjulkistuksen jälkeen yli neljän prosentin laskuun.

Kommentoi
Ylös
>