Yllätyslistautuja Relais uskoo autojen huoltotarpeiden kasvuun

Ajoneuvojen sähkövarusteiden ja varaosien maahantuoja Relais suunnittelee listautumista First North -markkinapaikalle.
autoilu autokauppa autot autoilu autokauppa autot

Relais Group on ajoneuvojen sähkövaruste- ja varaosaliiketoimintaa Pohjoismaissa ja Baltiassa aktiivisesti kehittävä maahantuoja ja tekninen tukkuliike.

Relaisin tavoitteena on olla toimialansa edelläkävijä ajoneuvojen elinkaaren kehittämisessä. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 260 henkilöä viidessä maassa. Sillä on yli 150 000 erilaista varastonimikettä ja se myy tuotteitaan yli 7 000 yritysasiakkaalleen.

Relais toimii ajoneuvovalmistajista riippumattomilla jälkimarkkinoilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltiassa.

Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että toukokuussa 2019 se toteutti näkemyksensä mukaan strategisesti tärkeän yhdistymisen ruotsalaisten AB Reservdelarin ja Huzells i Karlstad AB:n kanssa. ABR on henkilöajoneuvojen varaosien valtakunnallinen tukkuliike ja Huzells on raskaiden hyötyajoneuvojen varaosien ja varusteiden valtakunnallinen tukkuliike.

Yhtiön vuoden 2018 raportoitu liikevaihto oli 72,5 miljoonaa euroa, EBITA 8,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 5,7 miljoonaa euroa. ABR/Huzells-yrityskaupan vaikutuksia havainnollistava vuoden 2018 pro forma -liikevaihto oli 119,3 miljoonaa euroa, pro forma -vertailukelpoinen EBITA 16,9 miljoonaa euroa ja pro forma -vertailukelpoinen liikevoitto 9,0 miljoonaa euroa.

Sammon konsernijohtaja mukana kuvioissa

Sammon konsernijohtaja Kari Stadigh on Relaisin hallituksen puheenjohtaja. Stadigh kertoo, että Relais on toimintahistoriansa aikana kasvanut sähkövaraosien paikallisesta toimittajasta yhdeksi toimialansa johtavista pohjoismaisista yhtiöistä, säilyttäen samalla toimialansa parhaimmistoon kuuluvan kannattavuuden.

”Ajoneuvovalmistajista riippumattomat jälkimarkkinat tarjoavat Relaisille houkuttelevia arvonluontimahdollisuuksia myös tulevaisuudessa ja haluamme olla aktiivinen toimija tämän markkinan konsolidoituessa Pohjoismaissa ja Baltian alueella. Yhtiöllä on vahvat näytöt kyvystään kasvaa kannattavasti”, Stadigt hehkuttaa.

Relaisin toimitusjohtaja Arni Ekholm uskoo, että autojen huoltotarve ei ole vähentymässä.

”Ihmisten sekä tavaroiden kuljetusten lisääntyessä lisääntyy myös ajoneuvojen huollon ja korjausten tarve, minkä odotamme kasvattavan erikois- ja varaosien kysyntää”, Ekholm toteaa.

Yhtiön mukaan ajoneuvojen määrä ja niillä ajetut ajokilometrit ovat kasvaneet vakaasti viime vuosina. Teknologinen kehitys on lisäksi johtanut sähköosien osuuden lisääntymiseen ja niiden monimutkaistumiseen.

Ekholmin mukaan kasvunäkymät Pohjoismaissa ovat hyvät.

”Tavoittelemme vakaata, markkinoiden kasvua voimakkaampaa orgaanista kasvua ja pyrimme samalla jatkamaan kohdennettuja, strategiamme mukaisia yritysostoja. Listautumisesta haemme tukea kasvustrategiamme toteuttamiseen ja rahoittamiseen.”

Suunnitellun listautumisen tavoitteena on toimitusjohtajan mukaan mahdollistaa Relaisin kasvustrategian toteuttaminen ja lisätä strategista joustavuutta vahvistamalla yhtiön tasetta. Listautuminen ja lisääntynyt likviditeetti mahdollistavat myös osakkeiden tehokkaamman käytön vastikkeena mahdollisissa yritysostoissa.

”Lisäksi Listautumisen odotetaan lisäävän Relaisin kilpailukykyä vahvistamalla sen tunnettuutta ja bränditietoisuutta asiakkaiden, mahdollisten tulevien työntekijöiden ja sijoittajien parissa. Listautuminen tulee toteutuessaan myös mahdollistamaan yhtiön pääsyn pääomamarkkinoille sekä laajentamaan sen omistajapohjaa sekä kotimaisilla että ulkomaisilla sijoittajilla.”

Suunnitellussa Listautumisannissa Relais pyrkii keräämään noin 20 miljoonan euron bruttovarat, ennen Listautumisantiin liittyviä palkkioita ja kuluja.

Relais hakee kasvua sekä orgaanisesti että yritysostoin

Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto seuraavan viiden vuoden aikana. Relais tavoittelee kasvua orgaanisen kasvun ja yritysostojen yhdistelmällä.

Relaisin johdon näkemyksen mukaan markkinat kokonaisuudessaan ovat viime vuosina kasvaneet maltillisesti mutta tasaisesti noin 1–3 prosenttia vuosittain riippuen tuotekategoriasta ja maantieteellisestä alueesta. Yhtiön tavoitteena on tehdä 1–2 uutta yrityskauppaa vuodessa.

Konsernin tavoitteena on myös saavuttaa pitkäaikaisesti vaikuttavia huomattavia synergioita ABR/Huzells -yritysostosta. Näiden synergioiden odotetaan syntyvän konserniyhtiöiden yhteisistä lisämyynneistä sekä ostoista.

Relaisin tavoitteena on jakaa osinkoa vuosittain keskimäärin yli 30 prosenttia konsernin keskimääräisestä vertailukelpoisesta tuloksesta ilman liikearvopoistoja, suhdannevaihtelut huomioiden.

Yhtiö odottaa liikevoiton olevan 8-10 miljoonaa euroa kuluvan vuoden jälkimmäisellä puolivuotiskaudella.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Brasilia vesiputous vesi joki luonto ympäristö

Varainhoitoyhtiöltä uusi vastuullinen kehittyvien markkinoiden lainojen rahasto

Seuraava artikkeli
lääkäri terveydenhoito soteuudistus sotejärjestelmä sairaala talous

Ammattibarometri: Näiden alojen osaajista on nyt työvoimapula