Oma talous

Taloussanomat: Maksullisen numeropalvelun kulut saattavat yllättää puhelinlaskulla

Numeropalvelun kustannukset saattavat olla yllättävän korkeat.

Taloussanomat kertoo helsinkiläisen Katariinan järkytyksestä, kun hän huomasi maksaneensa yli 10 euroa ylimääräistä yhdestä ainoasta numeropalveluun soitetusta puhelinsoitosta.

Puhelinlaskusta kävi ilmi, että numeropalveluun soitettu puhelu oli kestänyt 1.21 minuuttia ja sen kokonaishinta oli peräti yli 10 euroa. Tästä pelkän palvelumaksun osuus yli 8 euroa.

Katariina oli kysynyt taannoin toisella paikkakunnalla sukujuhlien yhteydessä paikallisen taksin numeroa lauantai-iltana 118-numeropalvelusta. Numeropalvelusta hänet yhdistettiin taksinumeroon, jonka kautta tilasin taksin vanhemmilleni.

Palvelu- ja yritysnumerot ovat erillishinnoiteltuja puhelinnumeroita. Ne eivät siis yleensä kuulu liittymien kiinteähintaisiin puhepaketteihin. Palvelun hinnan lisäksi operaattori lisää puhelun hintaan paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun. Palveluntarjoaja saattaa veloittaa puhelun lisäksi myös jonotuksesta.

Palvelu- ja yritysnumeroiden palveluntarjoajien tulee lain mukaan kertoa soittajille puheluiden hinta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtaja Miina Ojajärvi kertoo Taloussanomille, että perinteisiä palvelunumeroita ongelmallisempia ovat maksulliset yritysnumerot, joita käytetään asiakaspalvelunumeroina. Ojajärven mukaan näissä palveluissa kuluttaja saattaa luottaa siihen, ettei lisämaksua kerry eikä jonotus maksa, jos yritys ei kerro numeron hintaa tai mainitsee vain normaalista matkapuhelinmaksusta.

Vertaile Suomen parhaita luottokortteja

  • Mikä on luottokortti?
  • Mitä etuja luottokortilla saa?
  • Erilaiset luottokorttityypit
  • Näin haet luottokorttia

Lue lisää

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös