Kumppaniblogit

Näillä keinoilla vähennät ruokakuluja – valitse parhaat ja yhdistele

sipuli sipulit ruoka ruokamenot talous
Kuva: Robert Owen-Wahl

Tähän kirjoitukseen on koottu mahdollisimman paljon erilaisia keinoja, joilla ihmiset ovat säästäneet ruokakuluissa.

Keinot voivat olla keskenään ristiriidassa. Tämä johtuu siitä, että erilaiset keinot sopivat eri tilanteisiin, ja eri ihmisille.

Monilla on myös ruokarajoitteita, erityisruokavalioita tai sairauksia, ja ne vaikuttavat tietysti ruokavalioon. Jokainen siis arvioi itse, mitä vinkkejä voi hyödyntää.

Vinkeissä on painotettu terveellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Pääpaino on kuitenkin rahan säästämisessä. Huomioithan myös, etten ole ravitsemusasiantuntija.

Ruokakaupassa käynti, yleiset vinkit

  • Tee suuremmat ruokaostokset kerran viikossa ja käy ruokakaupassa mahdollisimman harvoin
  • Keskitä ostoksesi paikkakuntasi edullisimpaan kauppaan, esimerkiksi Lidliin, koska se on halpa
  • Siirry käyttämään ruuan nettitilausta (monet käyttävät S-ryhmän Foodieta (josta löytyy mm. edullisia Rainbow-tuotteita) tai K-kaupan k-ruoka.fi-palvelua (suosi edullisia Pirkka-tuotteita)
  • Kun käyt kaupassa, suosi edullisia ja hyviä kauppojen omia tuotemerkkejä: Rainbow, Pirkka, Lidlissä useita eri merkkejä
  • Älä mene väsyneenä ja nälkäisenä kauppaan. Jos kuitenkin joudut menemään, suorita ruokaostokset mahdollisimman nopeasti. Osta vain perusruokia ja ehkä jokin pieni matkaeväs (esimerkiksi banaani)
  • Muista, että arkisten tapojen muuttaminen on hidasta. Ankaruus itseään kohtaan harvoin johtaa hyvään lopputulokseen
  • Vertaile myös ”vähemmän huonoja vaihtoehtoja”, esimerkiksi valmisruokia, herkkujan jne. Tulee myös niitä päiviä, jolloin et jaksa laittaa ruokaa, ja haluat herkutella.
  • Muuta ajatteluasi: jääkaapissa ei tarvitse olla aina kaikkea mahdollista. Pyri siihen, että jääkaappi tyhjenee säännöllisin väliajoin. Näin vähennät ruokahävikkiä.
  • Katso aina kilohinta. Huomaa, että ruokien pakkauskoot voivat muuttua. Vilkaise myös tutun tuotteen kilohinta
  • Kiinnitä huomiota myös ruuan ravintoarvoihin. ja opettele ymmärtämään mikä on tärkeää. Tietoa löydät esimerkiksi Fineli n sivuilta.
  • Huomaa kuitenkin, ettei terveellisyydestä kannata maksaa mitä vaan. Jos terveelliseksi mainostetussa tuotteessa on vain vähän paremmat ravintoarvot kuin halpistuotteessa, siitä tuskin kannattaa maksaa tuplahintaa.
  • Silloin kun tarve on vähäinen, eikä tuotetta voi säilyttää, kannattaa ostaa pienempi pakkauskoko. Vaikka kilohinta on korkeampi.
  • Tee itse mahdollisimman paljon, pakasta loput
  • Tee iso määrä ruokaa kerralla
  • Älä osta turhaa,
  • Vältä ruokahävikkiä
  • Tarkista säännöllisesti jääkaappi: mikä on menossa vanhaksi, mitä ei syödä ollenkaan.
  • Vertaile hintoja
  • Käytä kestokassia
  • Hyödynnä tarjouksia ja kampanjoita, älä kuitenkaan osta mitään ”vain siksi koska se on halpaa”

Ruokakauppa – eri osastot

Seuraavaksi olen koonnut säästövinkkejä ruokakaupassa asiointiin. Vinkit on jaettu tuoteryhmittäin.

Hedelmät ja vihannekset

  • Hedelmien ja vihannesten hinnat vaihtelevat vuodenajan ja satokauden mukaan. Katso hinnat joka kerta kun olet ostamassa
  • Opettele käyttämään sitä mikä on tarjouksessa: esimerkiksi appelsiinit voi pilkkoa ja tarjoilla salaattina porkkanan kanssa.
  • Syö paljon porkkanaa (edullista ja terveellistä) ja hyödynnä sitä monipuolisesti.
  • Jos mahdollista, opettele kasvattamaan itse salaattia ja muita vihanneksia
Säästä ruokakuluissa – porkkana on edullinen ja terveellinen ruoka. Kuva: Jacqueline Macou.

Leivät ja leivonnaiset, keksit

  • Syö ruisleipää, siinä on hyvät ravintoarvot
  • Kokeilen kaupan omia merkkejä tai edullisia leipämerkkejä
  • Opettele tekemään itse sämpylää ja leipää
  • Opettele tekemään helppoja kuivakakkuja, pakasta palasina ja sulata kun haluat herkutella
  • Älä pidä jatkuvasti herkkuja kaapissa (ellet pysy erossa niistä). Osta mieluummin pienempi ja (kilohinnaltaan) kalliimpi pakkaus
  • Suosi kauppojen omia keksimerkkejä. ”Aidot” keksit ovat kalliita
  • Jos ostat paistopisteestä, vertaile eri kauppojen hintoja. Niissä on eroja. Paitsopisteen hinnat vaihtelevat eri kaupoissa (ei ainoastaan ketjuissa), joten vertaile.

Lihat, kalat, proteiini, maitotuotteet

  • Vähennä lihan syömistä
  • Lisää ruokavalioon erityisesti edullisia proteiinipitoisia vihreitä ja punaisia linssejä sekä soijarouhetta tai suikaleita
  • Jos lihan vähentäminen tuntuu vaikealta, korvaa pieni määrä lihaa esimerkiksi punaisilla linsseillä.
  • Osta linssit ja soijarouhe/suikaleet mieluiten kuivatavarana. Niitä myydään myös esikeitettyinä eli pahvipurkissa/tölkissä vedessä/suolaliemessä. Kuivatavara on halvempaa
  • Pakattu lohi on usein tarjouksessa. Pyri ostamaan tarjouskalaa, laita pakastimeen jos et pysty käyttämään
  • Osta kokonainen lohi, käsittele ja pakasta
  • Maito on edullista ja siinä on paljon proteiinia
  • Pakasteseiti oli aiemmin edullista, mutta hinta on noussut hurjasti viime aikoina. Tämä on osoitus siitä, että hintoja kannattaa seurata jatkuvasti
  • Ryhdy kasvissyöjäksi tai vegaaniksi
  • Juusto ja leikkele: suosi edullisia merkkejä, vertaile (mahdollisuus säästää paljon).
  • Vähennä juuston ja leikkeleen käyttöä, tee itse levite esim. hummus.
  • Jogurtit ja viilit: vertaile hintoja. Kauppojen omat merkit ja halpismerkit ovat hyviä. Hyödynnä laputetut tarjoustuotteet.

Jauhot, pastat, riisit, puurot

  • Vertaile kilohintoja ja pakkauskokoja
  • Ole tarkkana, jos tuotetta mainostetaan terveelliseksi. Kilohinta voi olla huima ja pakkauskoko pieni! Kaikki terveelliseksi mainostettu ei ole ylihintaista. Kuluttajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ja arvioida hinta-laatusuhde itse
  • Gluteennittomat tuotteet: Lidlistä löytyy kohtuuhintainen oranssi tuotesarja.
  • Murot: suosi kaupan omia edullisia merkkejä. Joo, toki parasta olisi jättää murot kauppaan….
  • Suosi puuroa, edullista ja terveellistä.

Sipsit, karkit, herkut, mehut, kahvit

  • Ensin se järkevä neuvo: syö mahdollisimman vähän herkkuja
  • Jos ja kun kuitenkin syöt:
  • Suosi halpismerkkejä kun ostat sipsejä, hintaero aitoon voi olla todella suuri! Hyviä ja huonoja löytyy sekä halvoista että kalliista.
  • Karkit ja suklaa: osta vähemmän. Pienennä vähitellen ostoskokoa, näin vähennät karkin syöntiä lähes huomaamatta
  • Osta tummaa suklaata (Lidlistä löytyy parhaat), sitä ei pysty syömään kovin paljon kerralla
  • Suosi irtokarkkia, niin voit saada haluamasi valikoiman, ja ostaa vähemmän
  • Erityisesti karkissa ja suklaassa: monesti on parempi ostaa kalliimmalla kilohinnalla pienempi määrä
  • Mehut: osta kaupan omia merkkejä, vähennä mehujen juomista vähitellen.
  • Testaa edullisia kauppojen omia kahvimerkkejä (rainbow S-marketissa, alepassa ja Prismassa ja Bellarom Lidlissä), voit yllättyä!

Hygieniatuotteet, rasvat, wc-paperit ym.

  • Osta kaupan omaa halpaa merkkiä. Testeissä kalliit saavat harvoin suosituksia. Testaa edullisia, ja löydä niistä itsellesi sopivimmat tuotteet
  • Tamponit, siteet ym. – kokeile edes halpismerkkiä, hintaero kalliimpaan on iso
  • Kuivashampoo kannattaa hankkia Lidlistä, edullinen ja hyvä

Heräteostosten vähentäminen

  • Pyri yksinkertaisuuteen arkiruuassa
  • Tee kauppalistan runko, jota noudatat joka viikko, jos et keksi mitään parempaa
  • Yksinkertaisimmillaan rungossa on kaksi osaa: 1) aamupala, välipala, iltapala 2) lounas ja päivällinen (noin 3-10 edullista perusateriaa, joita tekee vuorotellen ja soveltaen)
  • Huom! Runko jo itsessään auttaa säästämään ruokakuluissa. Keskity hyvän rungon rakentamiseen.
  • Opettele myös muutama herkullinen ja edullinen ruoka, jota voit valmistaa vieraille (esimerkiksi pitsa)
  • Samaa runkoa voit hyödyntää viikonloppuna
  • Jos ongelmasi on heräteostokset, joita et pysty lopettamaan, pyri löytämään nykyistä edullisempia heräteostosvaihtoehtoja
  • Jos ostelet ruokakaupoista turhaa tavaraa, tilaa ruoka netistä tai käy S-marketissa (edullinen kauppa, jossa ei myydä vaatteita tms.)
  • Siivoa jääkaappi ja pidä se siistinä: näin on helpompi hahmottaa, mitä todella tarvitaan.
  • Kaikki heräteostokset eivät ole turhia! Keskity tarjoustuotteiden metsästykseen ja opettele hyödyntämään niitä.

Ravintolassa syöminen – näin säästät rahaa

  • Syö harvemmin ravintolassa, useammin kotona tai työpaikalla omia eväitä
  • Kun käyt ravintolassa, ole tarkkana mitä syöt: syö mieluummin täyttävää ja terveellistä ruokaa.
  • Panosta laatuun määrän (ravintolakäyntien) sijaan
  • Etsi muutama laadukas ja kohtuuhintainen ravintola. Suosi niitä.
  • Ota iso pääruoka, et tarvitse alkuruokaa
  • Jälkiruuat ovat usein isoja. Jos sinulla on ruokaseuraa, ottakaa yhteinen jälkiruoka ja jakakaa se.

Artikkeli on julkaistu alun perin Katariinan säästövinkit -sivustolla.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Outbound linkkien seuranta

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös