Ostospäivä Black Fridayn suosio kasvoi jälleen viime vuodesta ja näkyi maksupalvelu Klarnassa 5 prosenttia viime vuotta suurempana. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan 33 prosenttia verkkokauppojen tuotteista oli Black Fridayna alennuksessa. Alennusjuhlasta huolimatta hinnat nousivat 15 prosentilla tuotteista.
Suomessa jo vakaan suosion saavuttanut Black Friday rikkoi jälleen ennätyksiä.Viime perjantaina vietetty ostospäivä näkyi maksupalvelu Klarnassa 5 prosenttia suurempana myyntinä kuin viime vuoden musta perjantai.
Eniten myyntiä oli perjantaina kello 21.00–22.00 välisenä aikana. Viime vuoden Black Fridayhin verrattuna eniten myynti kasvoi kodin ja puutarhan tuotekategoriassa. Tavalliseen keskimääräiseen myyntipäivään verrattuna eniten myynti kasvoi elektroniikan tuotekategoriassa.
Myös Hintaoppaassa Black Fridayn suosio kasvoi viime vuodesta 12 prosentilla.
”Tänä vuonna Black Friday alkoi selkeästi jo torstain puolella kun entistä useampi kauppa avasi tarjouksena jo silloin. Torstai näkyi Hintaoppaassa 55 prosenttia viime vuotta suurempana”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Eniten alennukset kiinnostivat 18–35-vuotiaita, jotka käyttivät Klarnan maksupalveluita eniten. Naiset tekivät 62 prosenttia Black Friday -ostoksista ja miehet 38 prosenttia. Naisten Black Friday -shoppailu kasvoi 9 prosenttia, mutta miesten shoppailu taas laski yhden prosentin.
”Myyntiluvuista sekä Klarnan marraskuussa teettämästä tutkimuksesta näkyy, että Black Friday on jo vakiintunut ostospäivä Suomessa. Suomalaiset kuluttajat ovat ruotsalaisia huolellisemmin valmistautuneita ja tietävät etukäteen, mitä tuotteita ja tarjouksia etsivät. Tehokkaan rahankäytön lisäksi suomalaiset olivat tänä vuonna aiempaa kiinnostuneempia ympäristökysymyksistä ostoksia tehdessään. Black Fridayssä ei siis vain ole kyse edullisista hinnoista”, Klarnan Suomen toimitusjohtaja Jani Tyyni sanoo.
Hintaoppaan data osoittaa, että Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat tänä vuonna matkapuhelimet ja kuulokkeetjapelikonsolit. Viime vuoteen verrattuna suosio kasvoi eniten hajuvesien, älykellojen ja sähköhammasharjojen kategorioissa.
Yksittäisistä tuotteista suurimpaan suosioon nousi Applen iPhone 8 64GB, jota myytiin Black Fridayna 399 euron hintaan. Hintaoppaan hintahistoria tosin näyttää, että mallin on saanut samaan hintaan aikaisemminkin, tämän vuoden toukokuussa. Toiseksi suosituin tuote oli Sony PlayStation 4 Pro 1 TB ja kolmanneksi suosituin Apple iPhone 11 64GB.
Hintaoppaan Black Fridayna klikatuista 399 904 tuotteesta 33 prosenttia oli alennuksessa, ja keskimääräinen alennusprosentti oli 4. Myös suuria alennuksia nähtiin. Esimerkiksi Microsoft Xbox One S 1 TB – All-Digital -pelikonsolin hinta laski 52 prosentilla 99 euroon, joka oli tuotteen hintahistorian alin hinta.
”Osaa tuotteista myytiin myös normaalia kalliimmalla. Perjantaina klikatuista tuotteista hinta nousi 15 prosentilla tuotteista”,Matinvesi-Bassett kertoo.
Black Friday 2019: suosituimmat tuotteet
1. Apple iPhone 8 64GB
2. Sony PlayStation 4 Pro 1TB
3. Apple iPhone 11 64GB
4. Polar Ignite
5. Sony WH-1000XM3
6. Apple AirPods (2nd Generation)
7. OnePlus 7T 128GB
8. Samsung Galaxy S10e
9. Samsung Galaxy S10 Plus
10. Bose Quiet Comfort 35 II