Talouden trendit

Tutkimus: Kolmasosa suomalaisista ei osta lainkaan joululahjoja

Nuoret naiset tekivät Suomessa suurimman osan verkon jouluostoksista.

Suurin osa suomalaisista aloittaa joululahjojen suunnittelun jo syksyllä, ja vastuullisuus korostuu aiempaa enemmän myös jouluostoksilla.

Tiedot käyvät ilmi Klarnan teettämästä tuoreesta kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten ostokäyttäytymistä joulunaikaan. Lisäksi Klarna analysoi myyntidataa suomalaisten verkkokauppojen joulumyynnistä 3.–16.12.2019 ja vertasi sitä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Klarnan datan mukaan tämän vuoden Suomen nettikaupan jouluostoksista jopa 68 prosenttia tekivät naiset. Kaiken kaikkiaan netin jouluostosluvut olivat edellisvuoden tasolla – kasvua vuoteen 2018 verrattuna oli kaksi prosenttia.

Jouluostoksia netissä tekivät eniten 18–35-vuotiaat suomalaiset, joiden osuus ostoksista tänä vuonna oli 46 prosenttia. Seuraavaksi eniten shoppailivat 36–55-vuotiaat. Tätä vanhemmatkaan ikäpolvet eivät asioi pelkästään kivijalkakaupoissa, sillä jopa 12 prosenttia tämän vuoden joulun nettiostoksista lähti yli 56-vuotiaille asiakkaille.

Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että vaikka monille lahjojen ostaminen kuuluu jouluun, jopa kolmasosa suomalaisista (32,8 %) ei suunnittele ostavansa joululahjoja lainkaan.

Klarnan marraskuun alussa teettämään ostoskyselyyn vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Myyntidata on kerätty Klarnaa käyttävistä suomalaisista verkkokaupoista 3.–16.12.2019.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös