Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Suomalainen start-up hakee joukkorahoitusta krapulajuomaan

Yhtiön mukaan lupaprosessi suomalaisyrityksen tuotteen markkinointiin on kestänyt EU:ssa yli 1,5 vuotta.
ravintola baari alkoholi talous ravintola baari alkoholi talous

Yhtiön mukaan lupaprosessi suomalaisyrityksen tuotteen markkinointiin on kestänyt EU:ssa yli 1,5 vuotta.

Suomalainen Health Hack Labs on kehittänyt luonnollisista ainesosista koostuvan ravintolisäjuoman, jota se haluaa markkinoida krapulaan tepsivänä apuna.

Yksi juoman vaikuttavista osista on aasialaisessa lääketieteessä perinteisesti käytetty japanilaisen rusinapuun kaarna ja siitä uutettava antioksidantti dihydromyrisetiini. EU:ssa dihydromyrisetiinin hyväksymisprosessi elintarvikekäyttöön on kestänyt yli 1,5 vuotta.

”Tilanne on sama kuin heinäsirkkojen elintarvikekäytössä vielä muutama vuosi sitten. Tuotetta saa tuoda maahan, pitää hallussa, syödä ja myydä koristekäyttöön. Mutta emme saa sitä markkinoida tai myydä elintarvikkeena”, kertoo Health Hack Labs Oy:n hallituksen puheenjohtaja John Niemi.

Krapulaan apua tarjoavan Fixu Drink -juoman tuotekehitys käynnistyi vuonna 2018. Tuote on valmis myyntiin, mutta EU:n myyntirajoitteen takia myynti joudutaan käynnistämään ensin USA:ssa ja Venäjällä.

”Tuotteen kehittämis- ja testaamistyötä on tehty täysillä puolitoista vuotta. Kaikki on tähdännyt siihen, että saamme myyntituloja tuotekehityksen maksamiseen jo tänä vuonna”, Niemi sanoo.

Myynti Venäjällä alkaa maan suurimman verkkokauppaportaali ozon.ru kautta kesäkuun aikana. USA:ssa Fixu Drink hakee rahoitusta perjantaina 12.6. avatun Indiegogo-joukkorahoituskampanjan avulla. Kampanjan avulla tuotetta voivat ostaa myös suomalaiset ja muut EU-kansalaiset.

”Onhan tämä absurdi tilanne: EU:ssa tuotetta ei saa myydä EU:n kansalaisille, mutta USA:sta käsin sitä saa myydä myös EU:n kansalaisille”, Niemi sanoo.

USA:ssa vastassa on kuitenkin kova kilpailu, Suomessa sen sijaan ennakkoluulot, Niemi kertoo.

”Pohjois-Amerikassa kilpailu markkinoilla on erittäin kovaa. EU:ssa pelkonamme on, että markkinoille tulee pian muitakin tuottajia, jolloin meidän näkyvyysetumme markkinoiden ensimmäisenä tuotteena heikkenee.”

Suomessa juoma joutuu taistelemaan syvään juurtuneita käsityksiä vastaan. Niemi sanoo, että kansalaisiin on Matti Meikäläisestä lääkäreihin asti iskostunut ajatus, että krapulaan ei ole hoitokeinoa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
SalkunRakentaja podi podcast sijoittaminen markkinat asuntosijoittaminen

Vieraana Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki | SalkunRakentaja-podi | Jakso 41

Seuraava artikkeli
Alma Media toimitusjohtaja Kai Tarjanne

Analyytikot: Alma median vahva tulostuotto ja arvonluontikyky houkuttelevat