Lundmark: Ensi vuosi Nokialle haastava, lisää muutoksia tarvitaan

Nokia on menettänyt markkinaosuuttaan tärkeällä Pohjois-Amerikan markkinalla.
Peter Lundmark Nokia Peter Lundmark Nokia
Peter Lundmark Nokia

Nokian kolmannen vuosineljännen tulosraportti oli pettymys. Yhtiön oikaistu liikevoitto nousi vertailukauden 478 miljoonasta eurosta 486 miljoonaan euroon. Analyytikot olivat keskimäärin odottaneet kuitenkin 491 miljoonan euron liikevoittoa.

Liikevaihto laski seitsemän prosenttia viime vuoteen verrattuna, mikä johtui etupäässä Mobile Access -liiketoiminnan palveluiden laskusta.

Nokian tuore toimitusjohtaja Pekka Lundmark kertoo, että Nokian kolmannen vuosineljänneksen tulos oli vakaa ja osoitti edistymistä monilla liiketoiminta-alueilla.

”Kannattavuutemme parani edellisvuoteen verrattuna ja vapaa kassavirta on pysynyt vahvana jo viisi neljännestä peräkkäin. Lisäksi Enterprise-liiketoiminta jatkoi kaksinumeroista kasvuaan ja paransimme mobiiliradiotuotteidemme kilpailukykyä sekä kustannusrakennetta”, Lundmark kertoo.

Ensi vuodesta tulee Nokialle kuitenkin taloudellisesti haastava, Lundmark muistuttaa. Siksi yhtiön on tehtävä lisää muutoksia.

”Olemme menettäneet osuuttamme merkittävässä asiakkuudessa Pohjois-Amerikassa ja tällä markkinalla on myös katteisiin kohdistuvaa painetta. Lisäksi tavoittelemme 5G-markkinajohtajuutta ja tulemme investoimaan niin paljon kuin tarvitaan, jotta pääsemme tavoitteeseemme. Aiomme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia.”

Nokia ilmoitti tänään myös merkittävistä muutoksista toimintamalliinsa.

Lundmarkin mukaan tavoitteemme on vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin, parantaa taloudellista tulosta ja luoda arvoa osakkeenomistajille.

Nokia siirtyy ”end-to-end” -mallista lähestymistapaan, jossa jokaisella liiketoimintaryhmällä on selvä rooli tulevassa strategiassa. Jokaisella näillä neljällä uudella liiketoimintaryhmällä tulee olemaan selkeä tulosvastuu ja tavoitteena markkinajohtajuus omilla toiminta-alueillaan, Lundmark kertoo.

”Tulosvastuullisuuden ja läpinäkyvyyden lisäksi uusi toimintamalli yksinkertaistaa tapaamme toimia ja parantaa kustannustehokkuuttamme.”

Osana uutta strategiaa Nokia tarkasti mihin investoi. Yhtiö tavoittelee teknologiajohtajuutta ja kohdentaa investoinnit niihin segmentteihin, joissa se päättää kilpailla.

Lundmarkin mukaan Nokialla on mahdollisuus johtaa muutosta, jossa operaattorit ja yritysasiakkaat siirtyvät kohti ”network-as-a-service” -verkkopalveluratkaisuja.

”Tämä tarjoaa Nokialle merkittäviä mahdollisuuksia ohjelmisto- ja pilvipalvelupohjaisten ratkaisujen ja niin kutsuttujen ”network plus” -palveluiden tarjoamisessa asiakkaille. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta meillä on hyvät edellytykset johtaa sitä. Nokialla on ainutlaatuista kokemusta korkeatasoisten verkkoratkaisujen toimittamisesta sekä työskentelystä internet-toimijoiden ja muiden yritysasiakkaiden kanssa.”

Nokialla on Lundmarkin mukaan edessään merkittäviä mahdollisuuksia, mutta niiden lunastaminen vaatii aikaa.

Nokia uskoo pystyvänsä vakauttamaan taloudellisen tuloksentekokyvyn ensi vuoden aikana ja tämän jälkeen parantavansa sitä asteittain kohti pitkän aikavälin tavoitetta.

Nokia laski näkymiään kuluvan vuoden tuloskehityksestä. Yhtiö tarkensi vuotta 2020 koskevien näkymien ei-IFRS osakekohtaisen tuloksen keskipisteen 0,23 euroon (aiemmin 0,25 euroa) ja liikevoittoprosentin keskipisteen 9,0 %:iin (aiemmin 9,5 %) uusien keskipisteiden ja vaihteluvälien pysyessä aiemmin julkaistujen näkymien vaihteluvälien puitteissa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
kerrostalot asunnot asuntomarkkinat asuminen kaupunki Helsinki

Asuntomarkkinoiden uusi ongelma: Kauppamäärät laskevat, kun ei ole myytävää

Seuraava artikkeli
nuoli osuma maalitaulu onnistuminen jousiammunta

Ohjelmistoyhtiö Qt Group löi pöytään hirmuiset tulosluvut