Talouden trendit

Suomen autokanta vanhenee – koronakriisi leikannut uusien autojen rekisteröintejä

Henkilöautojen ensirekisteröinnit jäivät tammikuussa 13 prosenttia viime vuotta alemmas, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin tammikuussa yhteensä 9 373, mikä on 13,2 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2020 tammikuussa. Koronatilanne söi viime vuonna uusien autojen tilauskantaa, mikä näkyy ensirekisteröinneissä vielä pitkään.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan käytettyjen henkilöautojen kauppa oli tammikuussa viime vuotta hiljaisempaa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin tammikuussa 46 089, joka on 8,6 prosenttia viime vuoden tammikuuta vähemmän.

Kuitenkin Ladattavien hybridien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi viime vuonna noin 14 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammikuussa 3,8 prosenttia, joka on hieman viime vuoden keskiarvoa (4,4 prosenttia) alempi. Muiden hybridien, eli niin sanottujen itselataavien täys- ja kevythybridien osuus kasvoi tammikuussa jo hieman yli 30 prosenttiin.

Suomen autokanta vanhenee nyt poikkeuksellisen nopeasti.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusien autojen kysyntä on jäämässä koronatilanteen takia myös lähikuukausina pitkän aikavälin keskimääräisiä lukemia vaisummaksi. Ensirekisteröintien väheneminen näkyy autokannan iän nopeana kasvuna. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,5 vuoteen.

Keski-ikä kasvoi noin 3,1 kuukaudella vuodesta 2019. Autokannan niin sanotut suuret ikäluokat ovat vuosina 2005–2008 käyttöönotetut autot. Joka viides autokannassa oleva henkilöauto on otettu käyttöön näinä vuosina. Yli 15-vuotiaiden henkilöautojen määrä autokannassa kasvoi viime vuonna noin 60 000 autolla. Liikennekäytössä oli vuoden päättyessä noin 920 000 vähintään 15 vuotta vanhaa autoa.

Autokannan keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella, sillä ensirekisteröintien määrä on koko vuosikymmenen aikana jäänyt edellisiä vuosikymmeniä pienemmäksi. Vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröitiin vain 96 416 uutta henkilöautoa – tämä vastaa noin 3,5 prosenttia autokannasta.

”Autokannan keski-iän kasvun pysähtyminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta vaihtuisi vuosittain uuteen. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää ja nykyistä suurempaa kierrätettävien autojen määrää. 2010-luvulla ensirekisteröintien määrä ei kertaakaan kasvanut näin korkeaksi, vaan parhaimmillaan päästiin 126 000 henkilöautoon vuonna 2011”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Suomeen tuotiin käytettyjä henkilöautoja viime vuonna lähes yhtä paljon kuin ennätysvuonna 2020. Käytettynä maahantuotujen autojen määrä oli noin 44 000 henkilöautoa, kun edellisenä vuonna tuonnin määrä oli 46 000. Käytettynä maahantuodut autot olivat keskimäärin 6,8-vuotiaita.

”Autokannan ikääntymiskehitys osoittaa selvästi, että käytettyjen autojen maahantuonti ei nuorenna autokantaa samalla tavalla kuin uusien autojen ensirekisteröinti. Käytettynä tuodut autot ovat usein suurikokoisia ja niiden käyttöikä keskimääräistä on pidempi sekä kilometrisuorite suuri. Kotimaisen uusien autojen kysynnän vauhdittamiseksi hankinnan verotusta tulisi määrätietoisesti keventää ”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Henkilöautokannan ikääntyminen näkyy myös romutustilastoissa. Viime vuonna kierrätykseen palautuvan auton keski-ikä kasvoi 21,3 vuoteen, kun se edellisenä vuonna oli 21,0 vuotta. Koronavuoden aikana liikennekäyttöön on otettu yhä vanhempia autoja. L

iikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna noin 28 000 autolla noin 2,75 miljoonaan, eli noin yhdellä prosentilla.

1 kommentti
Avatar
jamppa 2.2.2021
| |
Minulla on 15 v vanha auto. Sen vuosihuolto maksaa keskimäärin 700 €. Vastaava uusi auto maksaa noin 28000 €. Menee 40 v ennenkuin vuosihullon kustannukset yltävät uuden auton hintaan. Olen matemaatikko koulutukseltani. En kova autofriikki. Olen aina ihaillut Bentleytä, 200.000 €. Uuden auton osto on tyhmin sijoitus, ekologisesti kestämätön. Auto kannattaa ajaa loppuun asti autojen hautausmaalle.

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2021 Salkkumedia Oy

Ylös