Uusia henkilöautoja rekisteröitiin 74 072 kappaletta vuonna 2024, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus tiedotteessaan.
Ensirekisteröintien määrä vähentyi edellisestä vuodesta 15,4 prosenttia ja on kaukana viime vuosikymmenen noin 114 000 vuosittaisen ensirekisteröinnin tahdista. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuodessa.
Uusien autojen pienten rekisteröintimäärien ja autokannan hidastuneen poistuman takia henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen. Edellisenä vuonna henkilöautojen keski-ikä oli 13,2 vuotta.
Vanhin autokanta löytyy Suomessa Kainuusta, siellä henkilöautojen keski-ikä on jo 15,9 vuotta. Nuorin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä henkilöautoissa 11 vuotta.
Kuitenkin autoilun sähköistyminen etenee, sillä sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa.
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista kasvoi jo 45,1 prosenttiin. Täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvosta on vuodesta 2021 alkaen tehty vähennys, joka on lisännyt huomattavasti niiden osuutta työsuhdeautokannassa. Verokannuste jatkuu vuoden 2029 loppuun asti.

Muissa Pohjoismaissa ajetaan uudemmilla autoilla
Autokannan kasvaneesta keski-iästä kertoo myös kierrätykseen palautuneiden autojen iän kasvu – se kasvoi viime vuonna jo 22,8 vuoteen, kun vielä viime vuosikymmenen alussa kierrätykseen palautui noin 20-vuotiaita autoja.
Suomessa ajetaan selvästi muita Pohjoismaita vanhemmilla autoilla. Vertailun vuoksi: henkilöautokannan keski-ikä vuonna 2022 oli Tanskassa 8,9 vuotta, Ruotsissa 10,7 vuotta ja EU-maissa keskimäärin 12,3 vuotta.
Autojen keski-iän kasvu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 140 000 autoa vuodessa, jotta autokannan keski-iän nousu taittuisi. Mikäli autot tulisivat kierrätykseen keskimäärin vuoden tai kaksi nykyistä nuorempina, vaikuttaisi sekin positiivisesti autokannan keski-ikään ja siten liikenteen päästöihin ja liikenneturvallisuuteen.
Onko kierrätyspalkkiosta apua?
Autoala esittää ratkaisua autojen ikääntymiseen.
Autokannan uusiutumista voitaisiin nopeuttaa kierrätyspalkkiolla, mikä lisäisi uusien autojen kysyntää ja poistaisi samalla autokannasta elinkaarensa päässä olevia autoja.
”Autokannan ripeämpi kierto vähentäisi päästöjä ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta liikenteessä sekä parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä uudet autot ovat keskimäärin huomattavasti turvallisempia kuin niiden 15–20 vuotta vanhat edeltäjänsä”, toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Kallion mukaan ilman autokantaa uudistavia toimia liikenteen vuodelle 2030 asetettuja päästövähennystavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa muutoin kuin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta roimasti korottamalla. Tämä puolestaan nostaa rajusti polttoaineen hintaa, hän varoittaa.
Kierrätyspalkkiokampanjassa kuluttajalle maksettaisiin 1000–2000 euron kierrätyspalkkio, joka käytettäisiin uuden auton hankintaan.
Aiempien kierrätyspalkkiokampanjoiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Kampanjat ovat kannustaneet uuden auton hankintaan tavanomaista ostajaa nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia.
Kierrätyskampanja toisi kaivattua talouskasvua Suomeen ja maksaisi itsensä takaisin valtiolle uusista autoista kerättävinä autoveroina ja arvonlisäverotuottoina.
Miksi veronmaksajien pitäisi osallistua siihen että autokauppiailla kauppa kävisi. Kuitenkin heillä näyttää olevan varaa pitää kentillä vaihtoautoja satojen miljoonien edestä?
”Miksi veronmaksajien pitäisi osallistua siihen että autokauppiailla kauppa kävisi. Kuitenkin heillä näyttää olevan varaa pitää kentillä vaihtoautoja satojen miljoonien edestä?”
No juurihan se on koko jutun aihe. Mistä näitä trolleja sikiää?
Kierräyspalkkiot maksetaan veronmaksajien rahoilla, ei valtiolla ole mitään muuta rahaa ellei oteta lainaa siihen tarkoitukseen. Eli verovaroin tuettaisiin niitä henkilöitä joilla on varaa ostaa uusi auto. Kuulostaa aika oudolta että sitä suhteellisen pientä osuutta kansalaisista joilla on varaa ostaa uusi auto tuettaisiin verovaroin? Muut kansalaiset joutuvat sitten ajamaan vanhoilla romuilla mutta mielestäsi on varmaan tärkeätä että uusien kauppa käy ja autokauppiaat ovat tyytyväisiä? Miksi käytettyjen autojen kauppa ei sitten käy? Olisiko niin että kauppiailla on liian suuret toiveet katteesta? Oletko mahdollisesti autokauppias kun haukut heti trolliksi mikäli on poikkeava mielipide kierrätyspalkkioista?