Kumppaniblogit

Yrittäjä ja yrityksensä maksavat viittä veroa – moderni taksvärkki?

Yrittäjällä viisi taksvärkkiä vastuullaan.

Yrittäjiä Suomessa on noin 292.000 ja Suomen Yrittäjissä noin 115.000 jäsentä.

Yrittäjä ja omistamansa yritys maksavat mm arvonlisäveroa, ansiotuloveroa, sivukuluja, yhteisöveroa ja pääomatuloveroa. Yleensä keskustelussa asiaa tarkastellaan verolaji kerrallaan esimerkiksi pohtien yhteisöveron 1-2 %-yksikön muutoksia. Yrittäjän on kuitenkin kyettävä elämään kaikkien viiden veron – taksvärkin – kanssa.

Viisi taksvärkkiä estää työllistämistä

Työvoimavaltaisella alalla viisi veroa nämä voivat olla jopa 2/3 asiakkaan maksamista euroista. Samalla viisi taksvärkkiä muodostavat kiilan työllistämiselle vaikka halua olisi. Erityisesti työn korkea verotus ja sivukulut estävät työllistämistä. Se voi olla jopa pääsyy sille, että suuri osa porukasta jää ulos työmarkkinoilta.

Viisi taksvärkkiä ovat myös yksi kasvun pullonkauloista

Taksvärkkiä käsittelevä torpparilainsäädäntö vuodelta 1902 kertoo kuinka ’’Kun nautinto-oikeutta autiotilaan tahi uutistorppaan luovutetaan, älköön yhden tahi useamman vapaavuoden myöntäminen olko kielletty.’’. Tällä on ilmeisen viisaasti haluttu mahdollistaa uuden syntymistä, mikä on ollut sekä ’kruunun’ että alkavan torpparin yhteinen etu.

Start up- ja kasvuyrittäjiä taas koskee sama OECD-tasolla poikkeuksellisen kireä kokonaisverotus kuin vakiintuneita yrityksiä.

Ongelma on ilmeinen kuin kasvu sitoo pääomaa mm investointien ja käyttöpääoman muodossa. Kasvava yritys voi joutua ottamaan velkaa voidakseen maksaa yhtä tai useampaa viidestä verosta. Tämä  heikentää sen onnistumisen mahdollisuuksia ja samalla jarruttaa Suomen kansantalouden kasvua. Jäljet näkyvät kansantalouksien kasvutilastoissa.

Heikko kasvu ja korkeat verot yhteydessä toisiinsa

Suomen kansantalouden kasvu 2008-2019 oli koko maailman seitsemänneksi heikointa. Samalla kokonaisveroasteemme oli yksi korkeimmista. Väitän, että näillä kahdella on mitä ilmeisin yhteys.

Kasvun ja työpaikkojen kannalta parasta politiikka on keventää taksvärkkiä. Olisi vastuutonta tehdä kuten ennenkin ja uskoa, että lopputulos on toinen.

Helsinki 13.4.2021

Petri Roininen
Toimitusjohtaja

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös