Arvo-osakkeet

Ravintolakonserni Noho Partners elpyy – ”kuluttajat ovat oppineet käyttämään koronapassia”

NoHo Partnersin marraskuun liikevaihto kasvoi reippaasti viime vuodesta. Koronapassi on osoittautumassa yhtiön eduksi.

NoHo Partners Oyj:n marraskuun 2021 liikevaihto oli yli 24 miljoonaa euroa kasvaen noin 140 prosenttia vuoden 2020 vertailujaksosta ja vastaten noin 90 prosenttia koronapandemiaa edeltävän vuoden 2019 vertailujaksosta. Liiketoiminnan operatiivinen kassavirta marraskuussa 2021 oli yli 3 miljoonaa euroa.

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo, että marraskuun liikevaihto ja kassavirta toteutuivat ennakoidusti.

”Marraskuun myyntiä vauhditti hyvä kuluttajakysyntä kaikilla liiketoiminta-alueilla ja markkinoilla. Liiketoimintamme tuottaa nyt tasaisen vahvaa kassavirtaa, jonka avulla pystymme toteuttamaan lainanlyhennysohjelmaamme suunnitellusti”, Vikström toteaa

Joulukuun osalta yhtiö arvioi liikevaihdon olevan noin 23 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan operatiivisen kassavirran noin kolme miljoonaa euroa.

”Kuluttajakysyntä on edelleen hyvällä tasolla etenkin Suomessa ja Tanskassa, ja kuluttajat ovat oppineet käyttämään koronapassia kiitettävästi. Norjassa, jossa koronapassi ei ole käytössä, ravintolarajoitusten tiukentuminen leikkaa Norjan normaalista liikevaihtotasosta noin puolet. Ennakoimme kuitenkin kassavirtavaikutuksen jäävän tätä pienemmäksi olettaen, että Norjan valtion korvausmalli jatkuu entisellään”, toimitusjohtaja toteaa.

Vikström kertoo, että kokonaisuutena Noho Partners ennakoi sulkevansa tämän vuoden 9.11.2021 antamansa tulosohjeistuksen mukaisesti, vaikka markkinaympäristö muuttuu edelleen nopeasti.

Yhtiön vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä rajoitusten asteittain purkautuessa asiakaskysyntä palautui nopeasti kaikissa NoHon toimintamaissa. Heinä–syyskuun 2021 liikevaihto kasvoi edellisvuoden vertailukaudesta 10 prosenttia, ja se oli jo yli 80 prosenttia pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 vertailukaudesta.

Lokakuun 2021 liikevaihto ylitti vuoden 2019 lokakuun tason ja liiketoiminnan operatiivinen kassavirta tuplaantui yli kolmeen miljoonaan euroon vuoden 2019 vertailukuukaudesta. Hyvän ravintoloiden varausasteen ja kuluttajakysynnän myötä yhtiö arvioi vuoden 2021 viimeisen neljänneksen liikevaihdon olevan noin 70 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan operatiivisen kassavirran olevan yli 10 miljoonaa euroa.

NoHo Partnersin kuluvan vuoden konsensusennusteella laskettu EV/Ebitda-kerroin on 10x. Ensi vuoden ennusteella kerroin laskee tasolle 6x.

Joulukuun ja koko tilikauden 2021 liiketoiminnan kehityksestä yhtiö tulee raportoimaan tilinpäätöstiedotteen 2021 julkaisun yhteydessä 17.2.2022. Noho päivittää myös vuoden 2022 ohjeistuksen tilinpäätöstiedotteen 2021 yhteydessä.

NoHo Partners on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana Helsingin pörssiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan.

Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi, Friends & Brgrs ja Cock’s & Cows. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 2 100 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. Yhtiö tavoittelee noin 400 miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2024 loppuun mennessä. Yhtiön visiona on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolayhtiö.

Lue myös tämä: Ravintolayhtiö Noho Partners elpyy koronakuopasta vauhdilla

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös