Ravintolapalveluihin erikoistunut NoHo Partners nostaa ohjeistustaan vuodelle 2022 liikevoittomarginaalin osalta. Liikevaihdon osalta ohjeistus pysyy ennallaan.
”Arvioimme koko vuoden liikevoittomarginaalin ylittävän 9,5 prosenttia. Erinomaisen kannattavuuden takana ovat yhtiön koronapandemian aikana tekemät kehitystoimenpiteet, sitoutunut henkilökunta sekä hyvä asiakaskysyntä yhdistettynä vahvaan ravintolaportfolioon”, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.
Vikströmin mukaan yhtiön tuloskunto on historiallisen kovalla tasolla ja pandemian jälkeinen palautumisemme niin tulos- kuin tasepuolella on ylittänyt kaikki odotukset.
Uuden tulosohjeistuksen mukaan NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2022 yhteensä yli 300 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 9,5 prosentin ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin. Viime vuonna liikevaihto oli vain 186 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali -0,5 prosenttia.
Aiemmin lokakuussa NoHo Partners arvioi saavuttavansa tilikaudella 2022 yhteensä yli 300 miljoonan euron liikevaihdon ja yli 8,5 prosentin ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin.
Konsernin pitkän aikavälin ohjeistus pysyy ennallaan: Konsernin tavoitteena on saavuttaa noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja noin 10 prosentin liikevoittomarginaali vuoden 2024 aikana.
Yhtiön tavoitteena on laskea IFRS 16 -vuokrasopimusveloilla oikaistun nettovelan suhde operatiiviseen käyttökatteeseen alle kolmen ja jakaa osinkoa strategiakauden 2022–2024 aikana.
NoHo Partnersin liikevaihto on kasvanut tammi-syyskuussa peräti 93 prosenttia vertailukaudesta 225 miljoonaan euroon. Liikevoitto nousi vertailukauden -7,6 miljoonasta eurosta 23 miljoonaan euroon.
Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi yhtiön liiketoimintaan, markkinaan ja koko ravintola-alaan. Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö toimi erittäin rajoitetussa tai suljetussa toimintaympäristössä kaikissa sen toimintamaissa. Rajoitusten purkamisen jälkeen yksityinen kulutus ravintoloissa palautui nopeasti, ja kuluttajakysyntä on ollut vahvaa markkinan normalisoituessa. Yritys- ja tapahtumamyynnin kysyntä on ollut hyvällä tasolla vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.