Työsuhdepyörä on pian palkansaajan taloudellinen riippakivi

Hallitus aikoo poistaa työsuhdepolkupyörien veroedun. Urheilukauppoja edustava järjestö varoittaa pyörämarkkinoiden romahduksesta.
pyörä pyöräilijä pyörä pyöräilijä

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka työnantaja hankkii työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön osana työsuhde-etua. Työsuhdepyörä voi olla tarkoitettu työmatkoihin, mutta sitä saa käyttää myös vapaa-ajalla ja harrastuksiin, eikä käyttöä ole rajattu pelkästään työmatkoihin.

Jos palkansaajalla on käytettävissä yksityisajoihinsa työnantajan omistama, leasingsopimuksella hankkima tai muulla tavalla järjestämä polkupyörä tai sähköpolkupyörä, verovelvollisen saama etu katsotaan polkupyöräeduksi.

Työsuhdepyörä on ollut verovapaa etu ansiotuloverotuksessa 1200 euroon saakka eli sen verotusarvo on 100 euroa kuukaudessa.

Työnantaja voi tarjota edun joko osana palkkaa tai palkan päälle. Jos työnantaja tarjoaa edun osana palkkaa, vähennetään verotusarvo kuukausittaisesta bruttopalkasta. Tosiasiallisesti vähennys on alhaisempi: jos esimerkiksi palkansaajan veroprosentti on 25 prosenttia, vähenee nettopalkka vain 75 euroa kuussa.

Vuonna 2021 voimaan tullut verovapaus on ollut valtava piristysruiske pyöräkaupalle, kun varsinkin sähköpyöriä on mennyt kaupaksi kuin häkä. Maaliskuun lopussa etua käyttää noin 100 000 suomalaista.

Petteri Orpon (kok.) hallitus aikoo poistaa työsuhdepyörien verovapauden vuoden 2026 alusta. Tosin tarkkoja perusteluita muutokselle ei ole vielä julkistettu eikä lakimuutoksen yksityiskohdista ole saatavilla tietoa.

Työsuhdepyörän veroedun poistaminen on osa hallituksen laajempaa julkisen talouden sopeuttamisohjelmaa. Tavoitteena on rahoittaa muita veronkevennyksiä, kuten palkkaverotuksen ja yhteisöveron kevennyksiä, leikkaamalla ja kiristämällä verotusta muualta.

Verovapauden poistolla hallitus tavoittelee noin 35 miljoonan euron verotuottoa.

Verokannustimen poistuminen osuu niin uusiin kuin vanhoihinkin työsuhdepyörän käyttäjiin.

Etujärjestö Muoti- ja urheilukauppa ry toteaa tiedotteessaan, että hallituksen päätös osuu suoraan suomalaisten arkeen, yritysten toimintaan, työllisyyteen, kansanterveyteen ja päästöttömän liikkumisen kehitykseen.

Pyöräkauppiaita edustava järjestö ei usko säästöihin

Muoti- ja urheilukauppa ry:n näkemyksen mukaan hallituksen laskelma veroedun poistosta saatavista tuotoista on irti todellisuudesta. Ennen vuotta 2021 työsuhdepyöristä saatavat verotulot olivat käytännössä olemattomia.

”Veroton pyöräetu on saanut aikaan pyöräilyn buumin, jonka sosiaaliset, taloudelliset, terveydelliset ja ilmastolliset hyödyt ylittävät reilusti nyt tavoitellun veropotin. Pelkästään työsuhdepyörien arvonlisäkertymä on noin 60 miljoonaa euroa”, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Kun verottomuus poistuu, työnantajalle ei ole enää houkuttelevaa tarjota eikä työntekijälla ottaa työsuhde-etuna polkupyörää, sillä edusta joudutaan maksamaan veroa ansiotuloverotuksessa täydestä arvosta.  

Järjestö muistuttaa, että työsuhdepyörän hankkineet yli 100 000 työntekijää ovat tehneet hankintapäätöksen perusteilla, jotka nyt muuttuvat merkittävästi. Odottamattomat verovaikutukset työntekijälle saattavat kestää yli neljä vuotta.  

”Moni pyöräilijä lunastaa pyörän itselleen ja umpeutuvia pyöräetuja ei ehkä uusita lainkaan” joten verotkin jäävät saamatta, tiivistää Kankaanpää

Sähköpyörämarkkina uhkaa pysähtyä, mikä ajaa yrittäjiä ahdinkoon

Vuonna 2024 Suomessa myytiin yli 30 000 sähköavusteista pyörää – valtaosa työsuhdepyöriksi. Lisäksi työsuhdepyöriksi myytiin tuhansia tavallisia pyöriä.

Nyt markkina uhkaa pysähtyä kuin seinään.

”Vuodeksi 2025 tilatut pyörät ovat jo liikkeissä ja laskut tulossa maksuun – samalla edun houkuttelevuus katoaa. Tämä romuttaa alan kysynnän äkillisesti ja tullee aiheuttamaan useita konkursseja ja liiketoiminnan lopetuksia”, varoittaa Kankaanpää.

Verottomuuden poisto tulee romuttamaan monen valmistajan, myyjän, huoltamon ja veroetuun perustuvan leasingyrityksen liiiketoiminnan ja urheilukaupan suurimman tuotealan työllisyys tulee rajusti heikkenemään. Vaikutukset verokertymään voivat siksi olla jopa negatiiviset, Muoti- ja urheilukauppa ry varoittaa.

Järjestön mukaan työsuhdepyöräetu on ollut yksi tehokkaimmista verokannustimista kohti päästötöntä ja terveellisempää liikkumista. Kyselyjen mukaan leijonan osa käyttäjistä on lisännyt pyöräilyä – erityisesti työmatkoja.

Etu on auttanut myös autoetujen käyttäjiä siirtymään sähköpyöriin, millä voi olettaa olevan positiivinen vaikutus kansanterveyteen.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (15) Katso kommentit (15)
  1. Olisi mielenkiintoista kuulla perustelut tälle ratkaisulle. Vaikuttaa lyhytnäköiseltä pikavoittojen hakemiselta kansanterveyden kustannuksella.

    Perheessämme työsuhdepyörän myötä emme tarvitse kahta autoa. Lapset tykkäävät pyöräkärryssä kulkemisesta enemmän, kuin autossa istumisesta. Pyörän lunastamisen jälkeen todennäköisesti myisin sen ja solmisin uuden työsuhdepyöräsopparin.

    1. No, kaiken maailman sirpaleveroedut ovat kalliita: verot ja hallinto.
      Tämä oli hyvin lobattu ja jokunen välittäjä tuli rikkaaksi.

      Eikö olisi parempi saada kunnon palkka ja ostaa itse?
      Tosiaan sähköpyörät lisääntyi: isovanhemmat polki kesät talvet 20 e mankelilla (ja kuoli nuorena sairaana).

      Kadut ei täyttyneet fillareista, mutta siellä suihkii osa porukka entistä kovempaa ja vaarallisemmin. Onnettomuudet ja akkujen palot lisääntyy myös

  2. Työsuhdepyörän ajatus oli kaunis mutta työnantajat pilasivat idean valitsemalla yhden pelkän reskontran tarjoavan toimijan jonka pyörät eivät pyöräilijää kiinnosta kun halvemmalla saa kaupasta paremman. Palkan osana tarjottua työsuhdepyörää on monissa työpaikoissa ollut mahdotonta perustella tähänkään saakka. Meidän pyöräilyä harrastavan perheen otannalla neljä eri työpaikkaa tarjosi pyöräedun joka ei ole pyöräilijälle etu pöhköjen hintojen ja huonojen pyörien vuoksi.

    Jos oma terveys kiinnostaa, mitään ei ole menetetty. Ellei itse osaa, niin ammattitaitoisen myyjän avulla voi ostaa itselleen oikeasti sopivan pyörän halvemmalla.

  3. Jos sähköpyörät korvaavat perheessä toisen, tai jopa ensimmäisen auton, niin olisiko hallituksessa kuitenkin laskettu, että autoilusta saatavat verotulot ovat vielä reilusti suuremmat kuin pyörän hankintaan liittyvät? Teitä näitä…

  4. Meillä on nyt porvarihallitus: niitä ei kiinnosta kansanterveys, eikä yrittäjien rimpuilut. Päätavoitteena on lisätä rikkaiden hyvinvointia, ajaa huonokuntoiset kuolemaan ja väjäosaiset syvempään ahdinkoon. Mutta tämähän me jo tiedettiin äänestäessä. Että peiliin on katsominen, ja toivottavasti tämän kauden opeilla äänestäjät herää paremman arjen puolesta äänestämään- myös ne, ketkä jättivät äänestyksen väliin.

    1. Ne välittäjäfirmat tuli ahneiksi ja kuppasi pyöräfirmoja. Se sosialistihallitus teki parista lobbarista miljonäärejä.

      Eipä ne fillarilla sotkeneet isovanhemmat niin terveitä olleet.
      Kiinalaistenkin elinikä on pidentynyt, kun heittivät fillarit nurkkaan.

      Miksi täällä ei tehdä mitään ilman veroetua?

      Sähköfillarit ja köyhyys samassa kommentissa – aikamoista. Lisää veroja ja lainaa, että kaikki saavat sähköfillarin – nyky-Suomen köyhyyden mitta

  5. 4vvuoden sopimuksella 100e / kk sai max. 4000e fillarin.. 800e kuluja.. Ostaisitko jotain muuta tuolla koululla.. Siksi hyvää liiketoimintaa.. Tuossa 4ke hinnassa jo katteet kohdillaan, itse tilaamalla 500e pois

  6. Hyvä-hyvä! Nyt veroedun takia pöhöttyneet hinnat tulevat alas ja kaikilla on mahdollisuus hankkia itselle järkihintaisen pyörän.

  7. Tossa esimerkissä oli vero 25 no mulla 15 kylläpä on huima etu kk voi luoja poikki vinkkinä että lounasetu on 13,70 PÄIVÄ

  8. Pelkästään tämä uutinen sai +50 pyöräkauppaa peruuntumaan yhdeltä myyjältä. Hienosti tehty hallitukselta. Sieltä voi ministeri laskea paljon jää veroja saamatta kun tulee 4 työtöntä lisää ja yhden yrityksen saivat taas poistettua Suomesta. Ei enää töihin, nostan tukia seuraavat 20v, kiitos.

  9. Mitä?? Eikö maailmanparantaminen ja ympäristön pelastaminen kiinnostakaan, kun siitä joutuu maksamaan? Tosin vain mutro-osan siitä, mitä autoilijat maksaa..
    Ei muuta ku halvempaa sukkahousumerkkiä päälle, ni ketju luistaa edelleen.

  10. Käytiin just perumassa leasing pyörän tilaus. Myyjä kertoi että muutamassa päivässä yli 10 sopimusta peruttu. Paljon pienelle kaupalle.

  11. Miksi kaikkien pitää osallistua harvojen etuihin. Suomi on sosialistinen maa ja sen huomaa. Hyvä päätös hallitukselta.

  12. Vaikka ei välitettäisi mitään siitä, että suomalaiset ovat huonossa kunnossa tai että ympäristön tilaa ei päästöt paranna, niin kannattaisi miettiä edes sitä että autojen polttoaine (pl. Biodieselit) on tuontitavaraa, kun sähköautoja on kuitenkin vielä melko vähän autojen kokonaismäärästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Suomen Ekonomien elinkeinopolitiikan erityisasiantuntija Ted Apter

Suomen Ekonomit: Energiajärjestelmän kehittämisellä mahdollisuus miljardikasvuun

Seuraava artikkeli
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen

Onko yrittäjille luvassa "eläkemaksupommi"? – Hallituksen uusi linjaus herättää huolta