Asuntolainojen korot nousussa
Nokialta huolestuttava epäonnistuminen Kiinan markkinoilla
Realia: Hyvä aika hankkia vuokra-asunto

Nokialta huolestuttava epäonnistuminen Kiinan markkinoilla

sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Nokian Lumia 920 T –puhelinten Kiinan myynnissä on ilmennyt vakavia toimitusongelmia.

Helmikuun 10. päivä alkava kiinalainen uusivuosi on perinteisesti merkittävä kulutusjuhla. Kiinalaisoperaattori China Mobile mainostaa siksi aggressiivisesti uutta Lumia 920T:tä, jotta kuluttajat ostaisivat uuden puhelimen ennen uutta vuotta.

China Mobile on kuitenkin ilmoittanut, ettei se saa kauppoihin riittävästi Lumia-puhelimia. ”Nokian tuotanto on yhä hyvin alhaisella tasolla, eivätkä toimitukset vastaa kysyntää”, sanoo China Mobilen Li Yan Bloombergille.

Nokian toimitusvaikeudet tulevat siis mahdollisimman huonoon aikaan.

”Kiina on tällä hetkellä kuumin markkina, ja kaikki yrittävät saada Kiinassa mahdollisimman paljon huomiota”, sanoo Strategy Analycisin analyytikko Neil Mawston Bloombergille. Mawsonin mukaan Nokialla ei ole varaa epäonnistua Kiinassa.

Nokia on menettänyt Kiinassa markkinaosuuttaan nopeasti. Vielä kaksi vuotta sitten Nokian osuus Kiinan älypuhelinmarkkinoista oli yli 50 prosenttia, mutta kiinalaiset matkapuhelinyhtiöt sekä markkinajohtajat Samsung ja Apple ovat syrjäyttäneet Nokian Kiinan markkinoilla. 

Nyt ilmenneet toimitusvaikeudet antavat kilpailijoille entisestään tilaa kasvattaa etumatkaansa Nokiaan verrattuna. Bloombergin mukaan China Mobile markkinoi uudenvuoden kampanjassaan myös kilpailijoiden tuotteita.

Nokian talousjohtaja Timo Ihamuotila kertoi 24.1., että Nokia on nostamassa Lumia-puhelinten kapasiteettia vastaamaan kysyntää.

Nokian on toimitusvaikeuksien korjaamisen lisäksi saatava brändinsä uuteen iskuun Kiinan markkinoilla.  Gartnerin analyytikko Sandy Shen sanoo, että tärkeintä Nokialle on kehittää brändiänsä, olipa sitten kyseessä lomakausi tai ei. Nokian brändi on heikentynyt Kiinassa viime vuosina, Shen arvioi. Sopimus China Mobilen kanssa on hyvä alku Nokian brändin nostamiseksi Kiinassa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Katso kommentit (1) Katso kommentit (1)
  1. Siltappaa! Muistelen että China Mobile olisi ollut valmis myös subventoimaan Lumia-myyntiä. Aika ihmeellistä että Nokia tyrii juuri toimituksissa. Yhtiön supply chain on perinteisesti ollut sen vahvinta osaamisaluetta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Asuntolainojen korot nousussa

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Realia: Hyvä aika hankkia vuokra-asunto