Osakeanalyysit

Nordnet: Mediayhtiöiden osakkeet polkuhinnoissa

Jyvät erottuvat akanoista ja parhaiten johdetut suuret mediayhtiöt nousevat jo esiin houkuttelevina sijoituskohteina, väittää Nordnet.

Kotimaisten mediayhtiöiden pörssitaival on muistuttanut 2010-luvulla pulkkamäkeä, toteaa Nordnet tiedotteessaan. Keskimäärin Helsingin pörssissä noteeratun mediayhtiön osake on laskenut viimeisten viiden vuoden aikana 55 prosenttia.

Yksi syy mediayhtiöiden vaikeuksiin on mediamainonnan supistuminen.

TNS Media Intelligencen mukaan mediamainonta on supistunut Suomessa yhdeksän vuosineljännestä putkeen, keväästä 2012 lähtien. ”Vuosineljännestasolla kuluvan vuoden huhti-kesäkuun 2,3 prosentin lasku mediamainonnassa oli kuitenkin edellisvuoden vertailukauteen nähden maltillisin supistumistahti viimeisten kolmen vuoden aikana, mikä antaa signaalin toimialan suhdannepohjan lähestymisestä”, Nordnet toteaa.

Jyvät erottuvat akanoista

Kuluvan vuoden aikana mediayhtiöiden kurssikehitys on erkaantunut yhtiötasolla toisistaan. Samalla myös yhtiöiden erot tuloskunnoissa ovat kasvaneet.

”Vaikka media-alan haasteet ovat reaalitaloudessa edelleen pitkäkestoiset ja syvät, ovat toimialan kärkiosakkeisiin pörssissä hinnoitellut näkymät paikoin selvästi todellisuuttakin synkempiä”, toteaa Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju

Oksaharjun mukaan toimialan laatuyhtiöiden kohdalla lähivuosien pahimmat koettelemukset ovat todennäköisesti ohi pörssissä, kun yhtiöiden kohtaama vastatuuli hellittää arjessa asteittain ja sijoittajapsykologia taipuu ennakoimaan tuloskehityksen käännettä valoisampaan.

”Kulukuurilla ryyditetty keskinkertainenkin liiketaloudellinen suoritus riittää jatkossa hyvään sijoitustuottoon, kun osakehankinta ajoittuu pessimististen odotusten sävyttämään markkinatilanteeseen”, Oksaharju toteaa.

Mainoskanavalla on väliä

Erot mediamainonnan kanavien välillä ilmenevät toimialan osakkeiden kurssikehityksessä.

TNS Media Intelligencen mukaan aikakauslehtimainonta laski kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 12,0 prosenttia ja televisiomainonta 6,5 prosenttia vuodentakaisesta vertailukaudesta. Verkkomedia kasvoi toisella neljänneksellä 15,8 prosentin vauhtia, ja sen kasvuvauhti kiihtyi elokuussa 23,5 prosenttiin.

Digitaalisen liiketoiminnan strategiassa pisimmällä oleva Alma Media on alkuvuoden ykkönen, ja tilattavien sanomalehtien ohella kaupunkilehtiliiketoimintaa harjoittava Keskisuomalainen on kakkonen, toteaa Nordnet. Syvimmällä painettujen tilaustuotteiden maailmassa olevat yhtiöt ovat jatkaneet laskuputkessa.

”Digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta on liki 30 prosenttia. Yhtiö kasvatti kuluvan vuoden toisella neljänneksellä vertailukelpoista käyttökatettaan 21,4 prosenttia vuotta aiemmasta, onnistuen kasvamaan verkkomediamyynnissä selvästi painetun mediamyynnin laskua nopeammin. Yhtiö ei ole kaukana tilanteesta, jossa digitaalisten palveluiden liikevaihdon kasvu kompensoi täysin painetun median liikevaihdon pudotuksen. Samanaikainen kustannuskuri muodostaa yhtiön tuloslaskelmaan merkittävän vivun ylöspäin”, uskoo Oksaharju.

Nordnetin mukaan kaupunkilehtiin panostanut Keskisuomalainen kärsii puhdasta tilauslehtitaloa vähemmän painettujen sanomalehtien levikki- ja mainosmyynnin laskusta, sillä kaupunki- ja noutolehtien mainoseurot vähenevät tällä hetkellä ainoastaan 2,4 prosentin vuositahtia, siinä missä varsinaiset sanomalehdet myivät elokuussa 2014 mainostilaa TNS Media Intelligencen mukaan 11,3 prosenttia vuodentakaista vertailukautta vähemmän.

Markkinoilla on aika ajoin ounasteltu isoja yritysjärjestelyjä, Nordnet ei kuitenkaan tähän kehitykseen usko

”Kaikkiaan Nordnet pitää lyhyellä tähtäimellä epätodennäköisinä suuria media-alan yritysjärjestelyjä kotimaassa. Suurimmat mediatalot näyttävät valinneen itsenäiset kasvustrategiansa yritysostoin ja yhteistoimituksin”, Nordnet toteaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös