Stockmannin huhtikuun myyntiluvut ovat karua luettavaa. Yhtiö selittää romahdusta Hullut Päivät -myyntikampanjan ajoituksella.
Stockmann-konsernin myynti oli 136,9 miljoonaa euroa huhtikuussa 2015, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Myynti laski vertailukelpoisin valuuttakurssein 23,5 prosenttia edellisvuodesta. Euromääräinen myynti laski 26,1 prosenttia.
Stockmannin mukaan myynnin lasku oli seurausta Hullut Päivät -myyntikampanjan ajoituksesta. Kampanja järjestettiin tänä vuonna maaliskuussa, kun se oli viime vuonna huhtikuussa. Maaliskuussa 2015 konsernin myynti kasvoi vertailukelpoisin valuuttakurssein 17,0 prosenttia johtuen kampanjan ajoituksesta.
Stockmann Retailin myynti laski vertailukelpoisin valuuttakurssein 30,1 prosenttia. Euromääräinen myynti laski 32,5 prosenttia.
Suomessa myynti laski 46,3 prosenttia johtuen Hullut Päivät -kampanjan ajoituksesta. Myyntiin vaikutti negatiivisesti myös omasta elektroniikkatuotteiden valikoimasta luopuminen. Maaliskuussa Stockmann Retailin myynti kasvoi Suomessa 41,6 prosenttia Hullut Päivät -kampanjan johdosta.
Ulkomailla myynti nousi vertailukelpoisin valuuttakurssein 2,5 prosenttia. Euromääräinen myynti laski 7,5 prosenttia heikon ruplan vuoksi.
Lindexin myynti kasvoi vertailukelpoisin valuuttakurssein 1,1 prosenttia. Myynti kasvoi eniten itäisessä Keski-Euroopassa. Valuuttakurssien vaikutuksista johtuen euromääräinen myynti laski 2,6 prosenttia.
Stockmannin liikevaihto oli vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 380,4 miljoonaa euroa (vuoden 2014 ensimmäisellä kvartaalilla 395,6 miljoonaa euroa), laskua 3,8 prosenttia tai kasvua 3,6 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein.