Autojen karttateknologia kiinnostaa kansainvälisiä teknologiajättejä ja autofirmoja. Analyysitalo Inderes ei usko Nokian luopuvan HERE-karttaliiketoiminnasta halvalla.
Huhut ja spekulaatiot Nokian HERE-karttapalveluliiketoiminnan ympärillä käyvät nyt kuumina. Lisää vettä myllyyn saatiin Nokian ilmoitettua ostavansa verkkoyhtiö Alcatel-Lucentin. Nokian laajentuminen verkkoliiketoimintaan lisäsi arvailuja, että yhtiö pyrkisi mahdollisesti luopumaan arvokkaasta mutta verkkoliiketoimintaan huonosti sopivasta HERE:stä.
Tällä viikolla kansainvälisessä talouslehdistössä kerrottiin uusimmat huhut mahdolliseen HERE-kauppaan liittyen. Taksiyhtiö Uber olisi jo New York Timesin lähteiden mukaan tehnyt yksiköstä kolmen miljardin dollarin tarjouksen. Jos huhu pitää paikkansa, olisi se tähänastisista tarjouksista korkein.
Lisäksi tällä viikolla Wall Street Journal kertoi, että saksalaiset laatuautomerkit valmistelevat muodollisen tarjouksen jättämistä HERE:stä. Mielenkiintoisen konsortiosta tekee se, että mukana on myös kiinalainen jättiteknologiayhtiö Baidu. Yhteenliittymä olisi valmis maksamaan Herestä yli kaksi miljardia dollaria.
Uberin kolmen miljardin tarjous on kuitenkin liian alhainen tarjous, mikäli on uskominen analyysitalo Inderesinä.
”Pidämme kolmen miljardin dollarin tarjousta riittämättömänä, emmekä usko Nokian luopuvan yksiköstä alle neljän miljardin. Mielestämme alle neljällä miljardilla hinta ei huomioisi riittävällä tasolla Heren markkina-asemaa, kasvumahdollisuuksia, teknologioita ja tuloskasvupotentiaalia”, Inderes kirjoittaa Nordnetin aamukatsauksessa.
Analyysitalon arvion mukaan nykyisellä autoteollisuuden tuomalla Heren kasvuvauhdilla yksikkö tulee tekemään mukaan 2-3 vuoden tähtäimellä yli 400 miljoonan euron liiketulosta.
”Jos tarjoukset eivät nouse riittävälle tasolle, kannattaa Nokian mielestämme odottaa yksikön arvonnousua”, Inderes toteaa.
Autoihin liittyvällä karttateknologialla on tulevaisuudessa yhä enemmän kysyntää. Google kehittää jo kuljettamatonta autoa, johon tarvitaan kehittyneitä digitaalisia palveluja.
Wall Street Journalin mukaan eurooppalaiset autoyhtiöt ovat kiinnostuneita HERE:stä koska ne pelkäävät Googlen, Applen ja Facebookin ajavan autoihin liittyvissä karttateknologioissa Euroopan ohi.
