nderesin mukaan suuret yhtiöt tulevat konsolidoimaan Euroopan markkinaa, pienemmät profiloituvat ostokohteiksi.
Inderesin mukaan suuret yhtiöt tulevat konsolidoimaan Euroopan markkinaa, pienemmät profiloituvat ostokohteiksi.
Euroopassa Pohjois-Amerikassa on lentoalalla nähty useita yritysjärjestelyitä, vaikka kokonaisuutena Euroopan konsolidaatio ei olekaan edennyt yhtä nopeasti kuin Pohjois-Amerikassa, toteaa Inderesin analyytikko Antti Viljakainen.
Viljakaisen mukaan Euroopassa merkittävimmät järjestelyt ovat olleet 2000-luvulla Air Francen ja KLM:n yhdistyminen vuonna 2004 noin 700 miljoonan euron järjestelyssä sekä British Airwaysin ja Iberian noin 1,2 miljardin euron arvoinen fuusio International Airline Groupiksi (IAG) vuonna 2010.
Analyytikon mukaan myös saksalainen Lufthansa on ollut konsolidaattori sektorilla, sillä se on 2000-luvulla hankkinut muun muassa itävaltalaisen Austria Airlinesin, sveitsiläisen Swissin sekä belgialaisen Brussel Airlinesin.
Käytännössä aktiivisimpia yhdistyjiä ovat siis olleet suuryhtiöt, joilla on taloudellisia resursseja riittävän suurin järjestelyihin. ”Tämä tulee todennäköisesti myös jatkumaan, kun konsolidaatioprosessi ottaa seuraavan askeleensa”, Viljakainen ennustaa.
Mitä tämä kehitys tarkoittaa sitten Finnairin kannalta?
Finnairin kohdalla konsolidaatiota tuskin nähdään. Viljakaisen mukaan Finnairin kaltaiset pienemmät yhtiöt ovat ennemminkin ostettavien kategoriassa, mikä luo pienempiin yhtiöihin yritysjärjestelyoption.
Tästä voi analyytikon mukaan muodostua osakkeen arvostusta tukeva tekijä, sillä tyypillisesti yritysjärjestelytilanteissa mitataan hyväksyttävät arvostustasot konkreettisesti.
”Lähtökohtaisesti pidämme sijoittajien perspektiivistä ostettavan asemaa konsolidaattoria houkuttelevampana toimialalla, koska yrityskaupat sisältävät aina esimerkiksi synergioiden toteutumiseen, uudelleenjärjestelykustannuksiin, yrityskulttuureihin ja kauppahintaan liittyviä riskejä.”
Finnairin tapauksessa yritysoptiosta ei kuitenkaan tällä hetkellä muodostu Inderesin arvion mukaan osakkeen arvostusta konkreettisesti tukevaa tekijää valtion kontrolloivan omistusosuuden (55,8 % yhtiöstä) takia. Mahdolliset muutokset parhaillaan harkinnassa olevassa valtion sijoitusstrategiassa voisivat nostaa yritysjärjestelykortin esiin.
”Maantieteelliseen kilpailuetuun pohjautuvan Aasian strategiansa, kilpailukykyisen kaukoliikennelaivastonsa ja matalan volyymipohjaisen arvostuksensa takia Finnair voisikin olla houkutteleva kohde useammalle suurelle lentoyhtiölle. Siten yritysjärjestelykortin nouseminen pöydälle olisi positiivinen skenaario sijoittajien kannalta”, Viljakainen toteaa.
Lentosektorin pääoman tuotto ylitti 2015 pääoman kustannukset 1. kertaa yli 20 vuoteen.https://t.co/91hofzSAYt pic.twitter.com/FbYc3ABPxb
— Inderes Tweets (@Inderes) 23. maaliskuuta 2016