Lentoyhtiö tarvitsee kasvua monestakin syystä. Analyysitalo Inderesin mukaan Finnairin kasvun hyödyt ovat aiempaa arviota suuremmat.
Lentoyhtiö tarvitsee kasvua monestakin syystä. Analyysitalo Inderesin mukaan Finnairin kasvun hyödyt ovat aiempaa arviota suuremmat.
Finnair kertoi pääomamarkkinapäivänään uudesta kiihdytetyn kasvun strategiastaan. Yhtiö aikoo kasvattaa kiihdytetyn kasvun strategiansa puitteissa kapasiteettiaan 8-10 prosenttia vuodessa strategiakaudella 2016 – 2018.
Analyysitalo Inderesin mukaan Finnairin kasvu nojaa etenkin Euroopan ja Koillis-Aasian välisen liikenteen kasvattamiseen uusien A350- koneiden ajamana. ”Tämä on mielestämme hyvä perusta, sillä Finnairilla on kestävä maantieteellinen kilpailuetu Helsingin sijainnin takia Aasian liikenteessä”, Inderes toteaa Nordnetin aamukatsauksessa.
Aasian kasvun mahdollistamiseksi Finnair vahvistaa myös Euroopan syöttöliikennekapasiteettia lähinnä konekokoja suurentamalla. Aiempia suunnitelmia nopeampi kasvu on mahdollista toteuttaa pitämällä yhtiön nykyiset ja yhä kilpailukykyiset A330-koneet aiempia suunnitelmia pidempään käytössä. Kiihdytetyn kasvun vaatimat lisäpanostuksen laivastoon ovat varsin kohtuulliset, Inderes arvioi.
”Liikevaihdon osalta keskeisessä roolissa ovat lipputuottojen absoluuttisen kasvun lisäksi myös lisäpalvelumyynti ja rahtituotot”, Inderes toteaa.
”Näiden kasvun pitäisi kompensoida ainakin osittain kroonisessa paineessa pysyviä lentolippujen yksikkötuottoja.”
Kasvu on Finnairille olennaista kustannusten hallinnan kannalta lentoliiketoiminnassa.
”Kiihdytetyn kasvun strategian onnistuessa näemme aiempaa suuremman mahdollisuuden, että yhtiö saavuttaa tavoittelemansa 6 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin strategiakauden lopussa”, analyysitalo arvelee.
Lentoyhtiön operatiiviset P/E-luvut vuosille 2016 ja 2017 ovat Inderesin tulosennusteilla 8x, kun taas hybridilainalla oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 5x ja 4x.
Finnairin osake ei ole enää yhtä edullinen kuin mitä se on joskus ollut.
”Absoluuttisesti tulospohjainen arvostus on mielestämme kohtuullinen. Tasepohjaisesti yhtiön hybridilainalla oikaistu P/B-luku vuodelle 2016 on historiallisesti korkea 1,0x, mutta taseeseen arvoa luovien edullisten A350- ostojen pidämme tätä tasoa perusteltuna.”
Suhteellisesti Finnairin P/E-arvostus on kireä myös suhteessa eurooppalaisiin verkkolentoyhtiöihin. Toisaalta EV-pohjaisesti osake on aliarvostettu vertailuryhmään nähden, Inderes toteaa.
”Kokonaisuutena arvostus on mielestämme jo varovaisen houkutteleva, mutta merkittävä nousuvara vaatisi Finnairilta liikevoittomarginaalitavoitteen ylittämistä strategiakauden aikana.”
Inderesin tavoitehinta Finnairin osakkeelle on 5,5 euroa ja suositus on Lisää.