Talouden trendit

Maailman arvokkain brändi

Amerikkalainen talouslehti julkaisi listan maailman tämän hetken arvokkaimmista brändeistä

iphone-Apple-052016

Kuva: Toshiyuki IMAI

Amerikkalainen talouslehti julkaisi listan maailman tämän hetken arvokkaimmista brändeistä.

Applen 13 vuoden mittainen liikevaihdon jatkuva kvartaalikasvu päättyi viime kuussa, joka ajoi myös osakkeen hinnan 30 prosentin laskuun kaikkien aikojen huipusta 12 kuukauden takaa. Liikevaihdon lasku johtui Iphone-puhelinten myynnin heikkenemisestä ja kiinan talouden kasvun hidastumisesta.

Forbesin vuosittaisen tutkimuksen mukaan Apple on kuitenkin vielä omassa luokassaan 154,1 miljardin markkina-arvolla, jättäen taakseen toiseksi arvokkaimman brändin Googlen 87 prosentin erolla.  Forbesin tutkimuksen mukaan Apple on ollut maailman arvokkain brändi viimeiset 6 vuotta.

Vaikka yrityksen liikevaihto laski viimeisellä neljänneksellä, Apple vieläkin dominoi kuluttajamarkkinoilla. Juuri kuluttajamarkkinoilla brändin merkitys on erittäin suuressa roolissa.

”Muiston jättäminen ihmisille on brändimarkkinoinnin salaisuus”, totesi aikoinaan nuori Applen perustaja Steve Jobs. Tässä Apple on onnistunut erittäin hyvin luomalla yhteyden asiakkaisiinsa musiikki-, puhelin- ja tietokonemarkkinoilla. Tulevaisuudessa Apple aikoo tehdä saman kello-, televisio-, auto- ja karttapalveluiden suhteen.

Iphone7:n julkaiseminen tulee myös varmasti vahvistamaan brändiä tulevaisuudessa kun ihmiset tulevat jonottamaan päiviä kauppojen pihoissa saadakseen uuden puhelimen käsiinsä.

Maailman 10 arvokkainta brändiä
1. Apple154,1 miljardia
2. Google82,5 miljardia
3. Microsoft75,2 miljardia
4. Coca-Cola58,5 miljardia
5. Facebook52,5 miljardia
6. Toyota42,1 miljardia
7. IBM41,4 miljardia
8. Disney39,5 miljardia
9. McDonald`s39,1 miljardia
10. GE36,7 miljardia

 

Lähde: Forbes

http://www.forbes.com/sites/kurtbadenhausen/2016/05/11/the-worlds-most-valuable-brands/#703e50087561

Kommentoi
Ylös
>