Pankin mukaan useat tekijät tukevat nyt Finnairin osakekurssia.
Pankin mukaan useat tekijät tukevat nyt Finnairin osakekurssia.
Lentoyhtiöiden osakkeita ei tunnetusti kannata omistaa pidemmällä tähtäimellä, Nordea toteaa markkinakommenteissaan. Finnairilla näyttää kuitenkin tällä hetkellä olevan kaikki palaset kohdallaan.
Nordean mukaan Finnair on viimeisten vuosien aikana vähentänyt henkilöstökustannuksiaan merkittävästi, ja ero viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen kustannustasoon on merkittävä. Lisäksi lentoyhtiö on saanut muutettua osan kustannuksistaan joustaviksi liikennemäärästä riippuvaisiksi kuluiksi.
Lisähyötyjä Finnair saa öljyn hinnan laskusta.
”Vieläkin suurempia säästöjä kerääntyy matalammista polttoainekuluista, sillä öljyn hinnan laskun seurauksena lentopetrolin hinta on jopa 50 % viimeisen 5 vuodenkeskiarvoa matalampi. Hintasuojauksiensa takia polttoainesäästöt ovat Finnairilla yhä suurelta osalta edessäpäin”, Nordea toteaa.
Finnairin riesana ovat olleet halpalentoyhtiöt, jotka ovat poimineet markkinaosuuksia, ja niiden markkinaosuus on Nordean mukaan jo 20 prosenttia Euroopassa. ”Jatkossa halpalentoyhtiöiden osuuden ei kuitenkaan odoteta kasvavan samaa vauhtia kuin ennen, ja kaukolennot ovat lyhytliikennettä paremmin suojassa, mikä suosii Finnairia.”
Myös uusi kalusto tukee Finnairin tuloskuntoa. Uusien kustannustehokkaampien A350 koneidensa myötä yhtiö on päättänyt tavoitella Aasian-liikenteensä tuplaamista vuonna 2018 vuoden 2010 tasolta. Uudet koneet on ostettu nykyhintaa selvästi edullisemmin.
Nordean mukaan Finnairin kasvusuunnitelmat ovat kunnianhimoiset, mutta ajankohta on sille otollinen. ”Kustannukset matkustajakilometriä kohden laskevat nopeammin kuin tulot, joten kapasiteetin lisääminen parantaa kannattavuutta. ”
Nordea odottaa Finnairin tänä vuonna yltävän yli 100 miljoonan euron tulokseen, mitä voi verrata noin 600 miljoonan euron markkina-arvoon. Lisäksi Nordea uskoo myös yhtiön palaavan osinkojen tielle ensi keväänä.
Nordea nostaa osakkeen mallisalkkuunsa 5 prosenttiyksikön painolla ja vastaavasti laskee Nokian painon 10 prosenttiyksikköön.