Accenturen mukaan vuonna 2017 tekoälyyn perustuvat teknologiat kykenevät saumattomasti aavistamaan ihmisten tarpeet ja tarjoamaan hyperpersonoituja käyttökokemuksia.
Accenturen tuore Technology Vision -tutkimusraportti kuvaa, kuinka ihmiset tekoälyn, esineiden internetin ja data-analytiikan edistysaskeleiden ansiosta voivat suunnitella teknologioita, jotka pystyvät oppimaan ajattelemaan kuin ihmiset ja näin ennakoimaan ja auttamaan heitä täyttämään tarpeensa.
Tämä ihmiskeskeinen lähestymistapa teknologiaan tuottaa lisäarvoa yrityksille, jotka muuttuvat palveluntarjoajista kumppaneiksi ja muuttavat samalla myös sisäisiä toimintatapojaan.
Accenturen kyselytutkimukseen osallistui yli 5 400 yritys- ja tietohallintojohtajaa ympäri maailman, myös Suomesta.
”Teknologisen muutoksen vauhti on hengästyttävä, ja sen ansiosta otamme suurimmat kehitysaskeleemme sitten informaatioajan alkamisen”, sanoo Tomas Nyström, Accenturen teknologiajohtaja Suomessa.
”Erityisesti tekoälyllä ja sen sovelluksilla on edellytykset mullistaa organisaatioiden liiketoiminta myös Suomessa. Arviomme mukaan tekoäly voi jopa kaksinkertaistaa Suomen talouskasvun vuoteen 2035 mennessä.”
Accenture esittelee raportissaan viisi nousevaa teknologiatrendiä, jotka ovat elintärkeitä yritysten menestykselle digitaalisessa taloudessa.
Kehittynyt tekoäly ratkoo suuria ja pieniä haasteita tekemällä interaktioista mahdollisimman sujuvia ja yksinkertaisia. Accenturen mukaan tekoälystä tulee uusi käyttöliittymä, mikä muuttaa tapaamme käyttää erilaisia järjestelmiä. Tutkimukseen haastatelluista päättäjistä 79 prosenttia uskoo, että tekoäly muuttaa heidän tapaansa kerätä tietoa asiakkaista ja olla heihin yhteydessä.
Teknologiat suunnitellaan ihmisille. Teknologia mukautuu käytökseemme ja oppii meiltä parantaakseen elämäämme. 80 prosenttia tutkimukseen vastanneista johtajista on sitä mieltä, että organisaatioiden pitää ymmärtää myös ihmisten tulevaisuuden tavoitteet ja tehdä teknologiasta opas näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Alustataloudessa toimivat yritykset, jotka tarjoavat yhden helpon kanavan useisiin palveluihin, ovat romuttaneet perinteisen yritystoiminnan lainalaisuudet. Johtavat yritykset ovat määrittäneet alustastrategian lisäksi myös lähestymistavan ekosysteemeihin. Jo 27 prosenttia yritys- ja tietohallintojohtajista ilmoitti digitaalisten ekosysteemien muuttavan heidän yrityksensä tapaa tuottaa arvoa asiakkaille.
Alustataloudessa yritys tarjoaa alustan, jonka päällä yksityishenkilöt tai yritykset voivat tehdä jotain lisäarvoa tuottavaa. Esimerkiksi taksipalveluyritys Uber tarjoaa alustan, jonka avulla auton omistavat voivat tarjota kyydityspalvelua.
Työvoimaa tarjoavat alustapalvelut ja verkossa toimivat työnhallintajärjestelmät yleistyvät vauhdilla. Johtavat yritykset purkavat hierarkioita ja rakentavat osaamisen markkinapaikkoja, jotka mullistavat yritysten lisäksi globaalin talouden, Accenture toteaa. 85 prosenttia johtajista sanoi, että heidän yrityksensä aikoo lisätä freelancereiden käyttöä ensi vuonna.
Sen sijaan, että organisaatiot keskittyvät uusiin tuotteisiin ja palveluihin, niiden pitää ajatella isommin ja tarttua mahdollisuuksiin kehittää sääntöjä ja toimintamalleja täysin uusille toimialoille. 74 prosenttia johtajista kertoi yrityksensä suuntaavan täysin uusille digitaalisen liiketoiminnan alueille, joita ei ole vielä edes määritelty.