Yritysuutiset

K-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa – hypermarkettien voittokulku jatkuu

Suomen päivittäistavarakaupan markkkinoita hallitsevat yhä selvemmin kolme kauppaketjua.

Nielsenin vuosittain tuottaman Päivittäistavarakaupan myymälärekisterin mukaan viime vuonna eniten markkinaosuuttaan kasvatti K-ryhmä, joka osti Siwoja ja Valintataloja pyörittäneen Suomen Lähikaupan, kertoo Kaupan liitto tiedotteessaan.

Kauppa toteutui viime keväänä. K-ryhmän markkinaosuus kasvoi edellisvuodesta 3,4 prosenttiyksikköä 36,2 prosenttiin.

Suomen päivittäistavarakaupan markkinajohtajana jatkaa kuitenkin edelleen S-ryhmä. Sen markkinaosuus vuonna 2016 kasvoi reilun prosenttiyksikön 47,2 prosenttiin. Kolmannen sijan säilyttäneen Lidlin markkinaosuus kasvoi puoli prosenttiyksikköä 8,8 prosenttiin.

Muiden päivittäistavarakauppojen markkinaosuus pieneni viime vuonna 0,4 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.

 

Nielsenin raportin mukaan eniten markkinaosuuttaan kasvattivat suuret ruokakaupat.

Viime vuonna hypermarkettien markkinaosuus kasvoi 28 prosenttiin, ja isojen supermarkettien markkinaosuus kasvoi 38 prosenttiin. Pienten, alle 400-neliöisten myymälöiden myynti sen sijaan puolestaan taantui noin kymmenen vuoden takaiselle tasolle.

Nielsenin mukaan suurten myymälöiden voittokulkua selittävät vuonna 2015 alkanut hintakilpailu ja aukiolojen vapautuminen, minkä ansiosta myös isoimmat kaupat ovat voineet laajentaa reippaasti aukioloaikojaan.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös