Oma talous

Näin luot kiinnostavan LinkedIn-profiilin

linkedin profiili kuntoon vinkit

Jos sinulla ei vielä ole kunnollista LinkedIn-profiilia, nyt on aika luoda se ja parantaa näkyvyyttäsi potentiaalisten työnantajien tai asiakkaiden keskuudessa.

Nämä kahdeksan yksinkertaista askelta kannattaa ottaa välittömästi, mikäli haluat tavoitella LikedIn:in kautta uusia asiakkaita, saada profiilisi näkymään potentiaalisille työnantajille tai välittämään sinusta kuvaa alasi asiantuntijana.

Luo siis itsellesi ammattimainen ja houkutteleva profiili seuraavien ohjeiden avulla.

Panosta profiilikuvaan

Valitse itsestäsi selkeä kasvokuva, selfiet eivät ole tähän tarkoitukseen. Anna ystäväsi tai ammattilaisen ottaa kuva sinusta. Ammattikuvaajan hinta on pieni siihen nähden, että saat edustavan kuvan käytettäväksi jatkossa myös muualla kuin LinkedIn-profiilissasi.

Selkeä otsikko

Tämä on hyvän kuvan lisäksi tilaisuutesi herättää profiilisi katsojien huomio. Useimmat laittavat tähän kohtaan yksinkertaisesti työnimikkeensä, mutta muitakin vaihtoehtoja kannattaa harkita. Yksi vaihtoehto on kirjoittaa ydinosaamistasi tehokkaasti kuvailevia avainsanoja kuten: ”HR Management Expert” tai ”Social Media Marketing”. Voit myös kuvailla tiivistetystä, minkälaista osaamista sinä tarjoat.

Taustakuva kuntoon

Taustakuvaksi kannattaa valita mahdollisuuksien mukaan laadukas kuva, joka kertoo jotakin työstäsi, osaamisestasi tai yrityksestäsi. Maisema- ja eläinkuvat eivät ole tätä paikkaa varten.

Tiivistelmä

Tiivistelmä eli Summary on yksi profiilisi tärkeimpiä elementtejä ja sitä kannattaa ajatella lyhyenä mainoksena itsestäsi. Tiivistelmä näkyy profiilissa heti perustietojen jälkeen ja on se kohta, jossa sinun viimeistään tulee vakuuttaa lukija (tai katsoja, sillä sinun on myös mahdollista lisätä tähän videota ja kuvia). Kirjoita tähän kolmesta neljään avainosaamistasi tai tärkeimpiä saavutuksiasi, joita olet aikaisemmissa töissäsi saavuttanut. Tähän kohtaan voit myös kertoa, minkä tyyppisiä tehtäviä olet tällä hetkellä hakemassa. Tiivistä ja ole selkeä.

Kokemuksesi

Experience -osio profiilissasi on lähellä perinteistä ansioluetteloa, jossa esittelet työhistoriasi, asiantuntemuksesi sekä kykysi. Työnantajan nimen ja tittelisi lisäksi kannattaa ainakin tuoreimpien kokemuksien kohdalla kertoa tarkemmin työn sisällöstä. Listaa tehtävät uusimmasta vanhimpaan ja kerro kauanko olet työskennellyt missäkin tehtävässä. Voit jättää vanhimmat työkokemuksesi listan ulkopuolelle harkintasi mukaan, mikäli ne eivät ole nykyhetken kannalta relevantteja ja kokemusta on jo kertynyt muutenkin mukavasti.

Avainsanat

Käytä osaamistasi sekä kiinnostuksen kohteitasi kuvailevia avainsanoja varsinkin Summary– ja Experience -osioissa, sillä rekrytoijat käyttävät toimialakohtaisia hakusanoja etsiessään sopivia profiileja. Voit katsoa vinkkejä sopiviin avainsanoihin muilta alasi ihmisiltä. Lisäksi Skills & Endorsements –osio on tärkeä paikka osaamistasi kuvaileville avainsanoille ja tässä kohdassa myös kontaktisi voivat antaa suosituksia eri osaamisillesi.

Kontaktit

LinkedIn:ssä kannattaa lähtökohtaisesti hyväksyä kaikki sinulle lähetyt kontaktipyynnöt, sillä verkoston kasvattaminen auttaa yleensä myös näkymään paremmin hauissa. Lisäksi voit löytää uusien kontaktiesi kautta taas uusia hyviä kontakteja heidän verkostoistaan. Muista myös itse pyytää kontakteiksi kaikki vanhat sekä uudet tuttavasi ja lähetä kontaktipyynnöt aina heti tavattuanne eikä vuoden päästä. Kun lähetät itse kontaktikutsuja, muista lisätä mukaan pieni viesti, josta vastaanottaja tunnistaa sinut tai ymmärtää, miksi haluat verkostoitua hänen kanssaan.

Ryhmät

Liity ryhmiin (Groups), joissa keskustellaan alastasi tai sinua muuten kiinnostavista asioista. Ryhmissä saat muodostettua kontakteja ihmisten kanssa, jotka tekevät saman tyyppistä työtä tai joilla on samankaltaisia kiinnostuksenkohteita kuin sinulla. Seuraa ryhmiä ja osallistu keskusteluihin tuodaksesi esiin kiinnostuksesi sekä asiantuntemuksesi.

Hienoa, nyt profiilisi on valmis!

Loppuun kuitenkin vielä yksi vinkki: Mikäli olet aktiivisesti hakemassa uutta työtä, kannattaa vielä käydä Jobs –osiossa täyttämässä toivomaasi työtä koskevia tietoja. Pystyt esimerkiksi määrittelemään alueen, jolta työtä haet, sinua kiinnostavia työnimikkeitä sekä työn vaativuustason.

 

1 kommentti

1 kommentti

  1. Avatar

    Karla N.

    21.7.2017 at 13:51

    Hyviä vinkkejä, kiitos. Tästä olen kuitenkin eri mieltä:

    “LinkedIn:ssä kannattaa lähtökohtaisesti hyväksyä kaikki sinulle lähetyt kontaktipyynnöt, sillä verkoston kasvattaminen auttaa yleensä myös näkymään paremmin hauissa. Lisäksi voit löytää uusien kontaktiesi kautta taas uusia hyviä kontakteja heidän verkostoistaan.”

    Jos LinkedIniin lisää satunnaisia ihmisiä, niin sen käyttöarvo omana verkostona ja tuttujen listana katoaa. Esimerkiksi listan selaaminen yhteydenottoja varten tai uutisten seuraaminen menee helposti työlääksi. Jos tuntematon lähettää kontaktipyynnön, voi hänelle lähettää viestin ja mahdollisesti keskustelun jälkeen lisätä kontaktiksi, jos juttu luistaa ja löytyy jotakin yhteistä. Kun kontaktiksi lisää aktiivisesti tuttuja ja verkostoituu eri paikoissa, niin kontakteja kertyy helposti tuhansia ilman kaikkien lisäämistäkin.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös