Finnair tavoittelee kovempaa kasvua

Finnair julkaisi viime torstaina päivitetyt pitkän aikavälin tavoitteensa. Analyysitalo Inderes ei silti muuttanut yhtiötä koskevia suosituksiaan.
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,
Lähde: Finnair Oyj

Finnair osakekurssi pörssi osakkeet

Lentoyhtiö odottaa saavuttavansa tavoitteensa kaksinkertaistaa Aasian-liikenne vuoden 2010 tasosta jo ensi vuonna. Aiemmin yhtiö oli kertonut pyrkivänsä tuohon tavoitteeseen vasta vuonna 2020.

Lisäksi Finnair panostaa asiakaskokemuksen kehittämiseen ja pyrkii lähes kaksinkertaistamaan lisämyyntituottonsa vuoden 2016 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Uutena tavoitteena Finnair tavoittelee Aasian liikenteeseen keskittymällä 20 miljoonan matkustajamäärää vuoteen 2030 mennessä. Taloudellisiin tavoitteisiin yhtiö ei tehnyt muutoksia.

Inderesin mukaan strategiakatsaus ei sisältänyt yllätyksiä.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

Finnair pyrkii odotustemme mukaisesti pysymään selkeällä kasvu-uralla pitkällä aikavälillä. Se on järkevää yhtiön kilpailuedun ydinalueen Koillis-Aasian (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) kasvupotentiaali ja toimialan dynamiikka (yksikkökustannusten krooninen nousupaine) huomioiden, Inderes toteaa aamukatsauksessaan.

Finnairin keskimäärin vajaan viiden prosenti vuosittaista matkustajamäärän kasvua vastaavan tavoitteen saavuttaminen vaatii yhtiöltä myös markkinaosuuden voittamista Aasian liikenteessä. Tähän Finnairilla on analyysitalon mukaan kuitenkin hyvät mahdollisuudet kilpailukykyisen
yhteysverkostonsa ansiosta.

Finnairin taloudelliset tavoitteet eivät kaikelta osin kuitenkaan ole realistisia, Inderes uskoo.

Inderes pitää kannattavuuden- ja pääomantehokkuuden tavoitteita yhtiölle realistisina, vaikka Finnair ei operatiivisesti olekaan jo jonkun aikaa voimassa olleille tavoitetasoille historiallisesti yltänyt. ”Tavoitteet ovat mielestämme absoluuttisesti melko maltillisia, mikä kuvaa lentosektorin kokonaisuutena erittäin haastavaa toimialadynamiikkaa.”

SEn sijaan taseen vahvistamisessa on haasteita. ”Taseen osalta Finnair on jo nyt selvästi velkatavoitteensa asettaman katon alapuolella (Q1’17: oik.
nettovelkaantumisaste 84 %) emmekä usko yhtiön nousevan rajan tuntuvaan, vaikka investoinnit uusiin A350-koneisiin pysyvät vielä lähivuosina huomattavina.”

Inderesin suositus Finnairin osakkeelle on edelleen vähennä ja tavoitehinta selvästi alle nykykurssin, eli 4,75 euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
osakemarkkinat osakekurssit osakkeet sijoittaminen

ETF-sijoittaja voi toteuttaa sekä aktiivista että passiivista sijoitusstrategiaa

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Näin paljon suomalainen kuluttaa lomalla