Kasvuosakkeet

Tämä estää sinua sijoittamasta suuriin voittajiin

Jos et ymmärrä kulun ja investoinnin eroa, et todennäköisesti ikinä tule sijoittamaan voittajayrityksiin.

Mielleyhtymänä investoinnin ja kulun ymmärtäminen on helppoa. Jos ostat ruokaa, on kyseessä kulu. Jos ostat kerrostaloasunnon ja pistät sen vuokralle, on kyseessä investointi.

Totoro Reasearch kuitenkin kirjoittaa, että harva analyytikko ymmärtää investoinnin ja kulun välistä eroa. Mistä oikein on kysymys?

Investoinnin ja kulun määritelmä

Mikä on siis investoinnin ja kulun määritelmä? Investointi on menoerä, jonka tarkoitus on tuoda sinulle tulevaisuudessa enemmän tuloja. Kulu on menoerä, joka todennäköisesti tuo sinulle tulevaisuudessa enemmän menoja.

Jos ostat vuokra-asunnon, tulee siitä tulevaisuudessa tuloja. Jos ostat auton, koituu sinulle siitä tulevaisuudessa menoja

Kulun ja investoinnin ero yrityksessä

Toro Researchin mukaan useat analyytikot eivät kuitenkaan ymmärrä juoksevien kulujen ja investoinnin eroa, ja todellisuudessa asia onkin monimutkaisempi kuin luulisi.

Yrityksen juoksevat kulut syntyvät siitä, että yritykselle syntyy tänään menoja jotta se saisi tänään tuloja. Tehtaan työntekijälle maksetaan palkkaa ja tehdas tekee tavaraa, joka myydään asiakkaalle. Toiminnasta ei jää siis muuta käteen kuin rahaa.

Investoinnin kohdalla ostetaan vaikkapa tehdas. Negatiivinen kassavirta on suotavaa, koska tehtaalla on rahallinen arvo myös huomenna. Investointi on helppo tunnistaa siitäkin, että se jaksotetaan pidemmälle aikavälille poistojen kautta.

Kulun ja investoinnin veteen piirretty viiva

Ylläolevissa tapauksissa kulu ja investointi on helppo erottaa toisistaan. Kaikissa tapauksissa se kuitenkaan ole helppoa.

Silloin kun kyseessä on digitaalinen tuote, ei investointia ja kulua pystytä yhtä helposti erottamaan toisistaan. Voimme toki ajatella, että investointeja ovat ne kulut jotka tehdään poistojen kautta, tai, että kuluja ovat ne kaikki palkat tai kaikki nykyisiin asiakkaisiin kohdistuvat menoerät.

Netflix palkkaa ohjaajan ja näyttelijöitä. Heille maksetaan palkkaa ja he tekevät ohjelman, joita Netflixin nykyiset tilaajat saavat katsoa. Kyseessä on siis selkeästi juokseva kulu.

Kun Netflixiä tarkastellaan näin, päästään tulokseen kannattamattomasta liiketoimintamallista, jossa menot ovat yhtä suuret kuin tulot.

Toisaalta sama raha voidaan mieltää investoinniksi. Netflix investoi uuteen ohjelmatuotantoon saadakseen uusia maksavia asiakkaita. Loppujen lopuksi kyse on määritelmästä ja sen merkitys on suuri, koska panostus sisällöntuotantoon on Netflixin tapauksessa mittava.

Haluton vai kyvytön tekemään voittoa

Toro Researchin mukaan kulujen ja investointien välisen eron ymmärtäminen on kytköksissä siihen onko yritys ”kyvytön tekemään voittoa” vai onko yritys ”haluton tekemään voittoa”.

Yritykset, jotka ovat kyvyttömiä tekemään voittoa johtavat Toron mukaan sijoittajia harhaan korostamalla olemattomia kilpailuetujaan ja kasvavat rahoitettujen yritysostojen kautta, mutta menettävät askel askeleelta kilpailuetuaan. Pitkän aikavälin seurauksena on osakekurssien lasku.

Toro Research nimeää Amazonin esimerkkinä yrityksestä, joka on ”haluton tekemään voittoa”. Ote Amazonin osavuotiskatsausjulkistuksesta: ”Rohkaistuimme liikevaihdon ja vaihdetun tavaramäärän kasvusta … teemme jatkuvasti työtä alentaaksemme jakelun kustannuksia. Pidämme näkemästämme ja jatkamme kovaa työtä tarjoomamme asiakasarvon kasvattamiseksi, sekä kulujen alentamiseksi.”

Amazonin tapaan, myös Netflix panostaa kaiken kasvuun. Netflix ei panosta pelkästään kaikkea saamasta lisäliikevaihtoa, vaan se ottaa myös lisää velkaa.

Netflixin viimeisimmässä sijoittajakirjeessä investoinnit muotoillaan näin:”Sisällöntuotantostrategiamme tuodessa lisää tilaajia, liikevaihtoa ja tuloksen kasvua, uskomme, että investointeja on hyvä jatkaa. Menestyksen jatkuessa tulemme panostamaan entistä enemmän pääomaa sisällöntuotantoon ja tästä syystä odotamme vapaan pysyvän negatiivisena usean vuoden ajan”.

Osa sijoittajista pitää Netflixin ja Amazonin liiketoimintaa kannattamattomana ja niihin sijoittavia ymmärtämättöminä korkean arvostuksen merkityksestä.

Toiset sijoittajat ovat sitä mieltä, että kyse ei ole kuplasta, vaan kyvystä ymmärtää juoksevan kulun ja investoinnin välinen ero.

Kummat ovat siis oikeassa? Sen aika näyttää, mutta ainakin tähän mennessä FANG-osakkeisiin uskoneet sijoittaneet ovat saaneet palkkiokseen erittäin merkittävät tuotot.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Perttu Holmström

    5.8.2017 at 10:21

    Itselläni mieleen tulee lähinnä Google.
    Muistan 2000 -luvun vaihteessa kun ensimmäisiä kertoja käytin hakukoneita, silloista käyttöä hallitsivat AltaVista, HotBot ja Yahoo!. Google oli näistä tulosten antajana ja käytettävyydeltään kuitenkin maallikolle selkeästi paras.

    No miksi ei tullut sijoitettua?
    Jos kategorisesti tuijottaa PE ja P/B:tä, osinkostrategia mielessä,-on aina näistä pihalla.
    2000 -luvun teknobuumi/romahdus sai kohdallani koko sektorin niputtamisen ei kiitos -koriin.

    Tuo internetin tuottama muuutos on ollut ällistyttävän suuri. Nettiasiointi eri muodoissaan tuottaa tulevaisuudessa vielä uusia Googleja ja Amazoneja.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös