Talouden trendit

Raportin karu johtopäätös: Suomi romahtamassa digitalisaation rupusakkiin

Riskejä karttava yrityskulttuuri jarruttaa Suomessa digitalisaatiokehitystä, väittää tuore kansainvälinen tutkimusraportti.

Suomi on muiden Pohjoismaiden ohella jäämässä pahasti jälkeen muuta maailmaa digitalisaatiokehityksestä. Strategioiden ja visioiden tasolla pohjoismaisissa yrityksissä pärjätään edelleen hyvin, mutta toimeenpanon ja aikaansaannosten kohdalla tilastot ovat synkkiä. Aikaansaannoksia mitattaessa Suomi putoaa muiden Pohjoismaiden kanssa reilusti alle kansainvälisen keskitason ja uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä jopa huonoimpaan neljännekseen.

Tiedot käyvät ilmi tänään Suomessa julkaistavasta The Boston Consulting Groupin kansainvälisestä raportista, jota varten on haastateltu 1300 yritysjohtajaa Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta.

”Ruusuinen kuva Suomen ja Pohjoismaiden digiosaamisesta on haalistumassa. Yrityksien kilpailukyky ja esimerkiksi mahdollisuudet kasvaa kansainvälisesti ovat uhattuina, jos strategiat ja visiot eivät käänny myös tuloksiksi”, sanoo The Boston Consulting Groupin Pohjoismaiden digiliiketoiminnasta vastaava osakas Santeri Kirvelä.

Raportin mukaan yritysten digitalisaatiokehitystä jarruttaa esimerkiksi riskejä karttava yrityskulttuuri, jossa tehokkuutta haetaan kulukuurien kautta ja innovaatioissa keskitytään asteittaiseen, pienin askelin tapahtuvaan kehitykseen.

”Suuressa suomalaisyrityksessä saattaa olla yli sata hajanaista digiprojektia meneillään, kun parempaan lopputulokseen pääsisi valitsemalla rohkeasti pari aihekokonaisuutta, joihin panostetaan kunnolla”, Kirvelä summaa.

Suomella ja muilla Pohjoismailla on kaikki edellytykset olla digitalisaation edelläkävijöitä maailmassa. Valttejamme ovat muun muassa vahvat perinteet digiosaamisessa, mobiilia ahkerasti käyttävät kuluttajat, korkeatasoiset koulujärjestelmät ja vakavaraiset yritykset.

”Olimme Suomessa hereillä digitalisaation edellisessä aallossa. Silloin tehtiin esimerkiksi nettipankkeja ja ensimmäisen vaiheen verkkokauppoja, mutta nyt olemme jääneet jälkeen muusta maailmasta”, Kirvelä sanoo.

Raportin mukaan ne yritykset, jotka digitalisoivat nykyistä liiketoimintaansa ja kehittelevät uutta menestyksekkäästi, päihittävät kilpailijansa keskimäärin 18 prosentilla myyntikatteita verrattaessa. Ero syntyy sekä kustannustehokkuuden että kasvun kautta.

Raportti suosittelee yrityksille kolmen kohdan ohjelmaa: isommin, rohkeammin ja nopeammin.

”Ensiksikin yritysten tulee asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita ja ottaa enemmän riskejä. Toisekseen on etsittävä rohkeammin uusia liiketoimintamalleja sen sijaan, että panostetaan ainoastaan vanhan ylläpitämiseen. Kolmanneksi on saatava tuloksia nopeammin. Tähän vaikuttavat esimerkiksi työtavat, oikeiden osaajien rekrytoinnit ja mittarit, joilla digiprojektien menestystä mitataan”, Kirvelä sanoo.

Raporttiin on mahdollista tutustua täältä.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös