Talouden trendit

Tätä osattiin odottaa – lonkeron myynti romahti peräti 40 prosenttia

Alkon litramyynti laski edellisvuoteen verrattuna kaikissa tuoteryhmissä roseeviinejä lukuun ottamatta.

Tammikuu on Alkolle perinteisesti vuoden hiljaisin myyntikuukausi, kun pitkä juhlakausi päättyy ja kuluttajat palaavat arkeen, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Keskimäärin tammikuu on vastannut noin kuudesta prosentista vuoden litramyyntiä.

Tammikuussa 2018 litramyynti laski kaikkien muiden tuoteryhmien paitsi roseeviinien osalta. Eniten laski long drinkien myynti, joita myytiin lähes 40 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2017. Kaiken kaikkiaan Alkosta myytiin juomia 7,5 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Alkon myynninlasku oli odotettavissa veronkorotuksen ja lakiuudistuksen vuoksi.

Alkon myyntiin vuoden 2018 alussa vaikutti alkoholijuomaveron korotus, joka nosti hintoja heti vuoden alusta. Keskimäärin tuotteiden hintoja korotettiin viisi prosenttia.Lisäksi Alkon myyntiin vaikutti alkoholilain muutos, joka mahdollistaa enimmillään 5,5 prosenttisen alkoholijuomien myymisen muualla kuin Alkossa, eli käytännössä esimerkiksi ruokakaupoissa.

Vahvempia oluita ja long drinkejä voi myydä tammikuusta alkaen yli 5 000 päivittäistavarakaupasta, kioskista ja huoltamosta. Päivittäistavarakauppojen aukioloajat ovat Alkoa laajemmat ja verkosto tiheämpi.

”Markkinatilanne muuttui vuoden alusta. Toteutamme meille annettua tehtävää ja palvelemme hyvinvointiyhteiskuntaa vastuullisen alkoholimyynnin osalta. Panostamme erinomaiseen ja vastuulliseen asiakaspalveluun ja kehitämme valikoimia sekä palveluita asiakkaita kuunnellen”, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Yhtiö kertoo, ettei sepyri maksimoimaan alkoholin myyntiä eikä siten osallistu esimerkiksi hintakilpailuun.

Alko ennakoi alkoholilain uudistamisen edetessä, että yhtiön myynti laskee lakiuudistuksen myötä. Vuoden 2017 alkupuolella tehdyt arviot osoittivat, että panimotuotteiden litramyynti laskee 70–90 prosenttia.

”Vielä tammikuun myynnin perusteella on liian aikaista sanoa, mikä se lopullinen prosentti tulee olemaan. Arviomme ovat olleet oikean suuntaisia”, kommentoi Alkon talousjohtaja Anton Westermarck.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös