Yritysuutiset

Historian lehtien havinaa – Stockmann laittaa omaisuuttaan lihoiksi

Kauppaketju Stockmann on yrittää pinnistellä irti tappiokierteestä myymällä kiinteistöjään ja panostamalla digitalisaatioon.

Kauppaketju kertoi tällä viikolla allekirjoittaneensa sopimuksen Helsingin keskustassa sijaitsevan Kirjatalo-kiinteistönsä myymisestä AEW Europe City Retail Fund -rahastolle 108,6 miljoonan euron kauppahinnalla. Kiinteistö siirtyy uudelle omistajalle 24.5.2018.

Myynnillä on Stockmannille 7 miljoonan euron positiivinen tulosvaikutus sekä 108 miljoonan euron positiivinen kassavirtavaikutus. Kauppaketju käyttää kiinteistökaupan myyntitulot kesäkuussa 2018 erääntyvän pankkilainan takaisinmaksuun.

”Olemme tyytyväisiä, että kiinteistölle löytyi vakaa, luotettava ja ammattimainen kiinteistösijoitusomistaja. Kirjatalolla on erinomainen sijainti ja vahvat vuokralaiset, mikä edesauttoi kiinteistön myyntiä”, sanoo Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen.

Kirjatalon suunnittelija on arkkitehti Alvar Aalto ja sen vuokrattava kokonaispinta-ala on 8 861 neliömetriä. Kiinteistön suurimmat vuokralaiset ovat Bonnier Books (Akateeminen Kirjakauppa), HOK-Elanto (Stockmann Herkku), Isku Invest (Sisustusmaailma) ja Technopolis (UMA Esplanadi). Lisäksi kiinteistössä on useita muita liike- ja toimistovuokralaisia.

Stockmannin tulokseen kaupalla ei ole suurta vaikutusta, arvioi analyysitalo Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén ja analyytikko Olli Vilppo.

Velkojen keskikoron ollessa noin neljä prosenttia ja Kirjatalon vuokratuoton oltua vastaavalla tasolla rahoituskulujen ja vuokratuottojen laskut kumoavat toisensa.

”Kokonaisuutena pidämme kaupan toteutumista lievästi positiivisena uutisena Stockmannille korkean myyntihinnan ja taseen keventymisen näkökulmasta”, Vilén ja Vilppo toteavat.

Huhtikuussa Stockmann kertoi sulkevansa Lindex-vaatemyymälöitä tänä vuonna aiemmin arvioitua enemmän. Veijalaisen mukaan myymälöiden kokonaismäärä tänä vuonna vähenee yli 20 myymälällä vuoteen 2017 verrattuna, mikä on enemmän kuin yhtiön arvio vuoden alussa.

Lindexin kannattavuuden romahdus on painanut koko Stockmann-konsernin tulosta. Tammi-maaliskuun oikaistu liiketulos oli 24,8 miljoonaa euroa tappiollinen, mikä oli suunnilleen samaa tasoa kuin vuosi sitten.

Koko Stockmannin tammi-maaliskuun liikevaihto laski 202 miljoonaan euroon edellisvuoden vajaasta 217 miljoonasta eurosta. Oikaistu liiketulos oli raskaasti lähes 27 miljoonaa euroa tappiollinen.

Stockmann on kamppaillut talousvaikeuksiensa kanssa jo pitempään. Ongelmien taustalla on yksi megatrendi: digitalisaatio.

”Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu kuitenkin digitalisaation ja kilpailun lisääntyessä. Tämä heijastuu muotimarkkinoihin, jotka Stockmannin johdon arvion mukaan eivät kasva yhtä nopeasti kuin yleinen taloustilanne”, yhtiö totesi ensimmäisen kvartaalin osavuosikatsauksessaan.

”Stockmann Retailissa käynnistyi digitaalinen kiihdytysprojekti vuoden 2018 alussa. Tavoitteena on verkkokaupan kasvattaminen ja monikanavaisen kaupan vahvistaminen. Osana digitaalista hanketta Stockmann solmi digitaalisen kumppanuussopimuksen OP-pankin kanssa”, yhtiö kertoo.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös